Stark Future on Varg-motocross- ja enduro-malliensa myötä menestynyt hyvin myös kisapuolella, ja ehtinyt poikkeuksellista kyllä myös julistautua voitolliseksi sähkömoottoripyörävalmistajaksi kiitos nimenomaan Vargin enduroversion kysynnän, se kun on maantiekelpoinen.

Alkuviikosta se julkisti vielä SM-supermotoversion Vargista. Siitä enemmän tässä jutussa: Keskiviikko 15.10.2025, Stark julkisti tiekelpoisen Varg SM:n: markkinoiden tehokkain supermoto?

Joku aika sitten Stark päätti avata videolla tulevaisuudensuunnitelmiaan, ja ne vaikuttavat vähintään ponnekkailta. Starkin roadmapissa on luvassa lisää uusia malleja, kuten adventurepyörä Älg, jonka nimi tarkoittaa hirveä ruotsiksi ja sporttinen katupyörä Lo – nimi tarkoittaa ilvestä ruotsiksi. 

Starkin adventureversion nimi merkitsee hirveä ruotsiksi: Älg.

Starkin adventureversion nimi merkitsee hirveä ruotsiksi: Älg.

Erikoiseksi ne tekee tavoite latausnopeudesta: pyörän pitäisi latautuman sinä aikana, kun käyt kahvilla. Latausteknologia ei ole tiedossamme, mutta kyse lienee korkeajännityslatauksen (esim. 800 volttia) hyödyntämisestä. Toinen tavoite on niin pitkä range latauksella, että kuljettajalle ehtii syntyä jo tarve pitää taukoa; käydä juomassa se kuppi kahvia tai pistäytyä toiletin puolelle. Silloin puhutaan vähintään 250-350 kilometrin latausväleistä.

Molempien mallien osalta Starkin pääjohtaja Anton Wass kertoo, että tavoitteena on se, että ne olisivat kevyempiä ja tehokaampia kuin kanssakilpailijansa.

Tällä hetkellä Stark Varg -malliston akkujen kapasiteetti on 7,2 kWh, joka ei riitä noihin tavoitteisiin, ei myöskään niiden latausnopeus.

Kolmas mielenkiintoinen tulevaisuuden malli on Gimli, joka lienee saanut nimensä J.J. Tolkienin "Taru Sormusten Herra" -trilogian kääpiöltä. Se on skootteri tai pienikokoinen moottoripyörä, joka on suunnattu Aasian markkinoille. Myyntitavoite on miljoonia pyöriä vuodessa, ja siksi sen täytyy kilpailla kohdemaanosassaan myös hinnoilla.

Wass myös paljasti, että tulossa saattaa olla ATV-malli, joka perustuu Älgin tekniikkaan. Mielenkiintoinen ajatus, ja osoittanee, että toteuttamisessa saatetaan olla jo pitkällä.

Sporttisen Starkin nimi on Lo(djur) eli Ilves.

Sporttisen Starkin nimi on Lo(djur) eli Ilves.

Sähkömoottoripyörien valmistaminen kannattavasti on osoittautunut erittäin haastavaksi ja Stark Futuren videollaan asettamat tavoitteet ovat todella kovia, kuten pyrkiminen maailman suurimmaksi moottoripyörävalmistajaksi. Mutta yritys on osoittanut pystyvänsä jo tekemään ihmeitä kannattavuuden osalta. Miten kestävää se on, jää nähtäväksi.

Vargista julkistetut motocross-, enduro- ja supermoto-mallit perustuvat samaan moottori-akusto-runko-alusta-konseptiin. Pystyykö yritys hyödyntämään samaa sovellusalustaa myös Lynxissä ja Älgissä, on varmasti ratkaisevaa tuotekehityskustannusten ja valmiiden tuotteiden hinnan kilpailukykyisyyden osalta.

Toisaalta täytyy muistaa, että Stark Future nojaa toimintansa rahoituksessa intialaisen Royal Enfieldin, maailman suurimman keskikokoisten moottoripyörien valmistajan, selkärankaan. RE:llä on varmasti myös omia tavoitteitaan Gimli-sovellusalustan pyörille Intian markkinoiden osalta.

On mielenkiintoista nähdä parin viikon kuluttua EICMA-messuilla, mitä RE:n ja Starkin osastoilta löytyy.

Stark Vargista lisää täällä ja oheisen yrityksen roadmapista kertovan videon voit katsoa myös täällä

Aiheesta aiemmin:

Keskiviikko 15.10.2025 10:09

Stark julkisti tiekelpoisen Varg SM:n: markkinoiden tehokkain supermoto?

Perjantai 16.5.2025 09:41

Stark Future rikkoo myyttejä sähkömoottoripyörien valmistuksen kannattamaatomuudesta – ennätyskuukausi

Lauantai 14.12.2024 09:01

Stark Vargilta tulee maantiekelpoinen enduropeto