BMW F 450 GS. Sopii myös poluille. Kuva BMW.
Viime vuoden EICMA-messuilla saksalaisvalmistaja esitteli BMW F 450 GS -adventuremoottoripyörän konseptin, nyt malli on muuttunut lihaksi ja tiedetään suurin piirtein, mitä on tulossa. Se osuu keskikokoisten seikkailupyörien pienempään päähän A2-korttiluokan mahdollistamaan 48 hevosvoiman tehollaan.
Vuosi sitten BMW Motorradin pääjohtaja Markus Flasch kertoi pressitilaisuudessa, että uuden BMW Concept F 450 GS:n kehitystyössä oli saavuttaa luokkansa paras käsiteltävyys ja yhdistää se vahvaan suorituskykyyn ja optimaaliseen helppokäyttöisyyteen. Ajomukavuus sekä tiellä että offroad-ajossa oli top-prioriteetissa.
Juttu tässä: Keskiviikko 6.11.2024. BMW esitteli Milanossa tuotantokonseptin F 450 GS -mallista: tältä näyttää A2-korttiluokan tuleva offroad-kunkku
BMW F 450 GS:n sukunäköisyys on ilmeinen. Kuva BMW.
Tänä vuonna EICMA:ssa Flasch vahvisti, että luvassa on keveyttä, suorituskykyä ja tasapainoa ketteryyden ja ajovakauden välillä.
BMW F 450 GS on monitoimi- tai yleispyörä, jolla voi ajaa myös tien ulkopuolella. Se on varustettu korkealuokkaisin komponentein ja jopa magnesium-osin hyvän suorituskyvyn ja keveyden tavoittamiseksi.
Malli on varustettu BMW: keskipakokytkimellä (Easy Ride Clutch, ERC), joka eliminoi kytkimen käsikäytön tarpeen. Kytkintä ei tarvitse käyttää missään tilanteissa lähdöstä vaihteiden vaihtamiseen, tai vaativassa offroad-ajossakaan.
BMW F 450 GS. Kuva BMW.
Luvassa on myös laaja valikoima lisävarusteita, mm. Akrapovicin äänenvaimennin ja BMW:n pinnavanteet.
Mallin ulkonäön suunnittelussa on hyödynnetty nykyisen GS-perheen muotoilukieltä. Niihin kuuluvat mm. LED-ajovalo "X:n" muotoisine päivänajovaloineen sekä tutunomainen sivulinja.
Pyörä valmistettaneen Intiassa, intialaisen moottoripyörävalmistaja TVS:n tehtaalla.
Moottori: pieni, mutta tehokas
BMW F 450 GS. Kuva Erkki Maki / Motouutiset.fi.
Täysin uusi kaksisylinterinen rivimoottori on varustettu 135 asteen kampiakselilla, polttoaineen ruiskutuksella ja ruostumattomasta teräksestä valmistetulla pakoputkistolla. Moottorin teho on 35 kW / 48 hv / 8750 rpm ja maksimivääntö 43 Nm / 6750 rpm.
Moottorin tilavuus on vain 420 cm3. Pienen tilavuuden myötä moottori on yksi kompakteimmista ja tehokkaimmista A2-ajokorttiluokan kaksisylinteristen segmentissä. Se täyttää Euro 5+ -ympäristövaatimukset, mutta on myös taloudellinen. Valmistaja lupaa sille vain 3,8 litran keskikulutuksen sadalla kilometrillä. 14 litran polttoainetankin pitäisi riittää jopa 350 kilometrin matkaan ennen tankkaustarvetta. Huoltoväli on 10 000 km.
Moottorin värinöitä vaimentaa tasapainoakseli.
Automaattikytkin
BMW F 450 GS. Kuva BMW.
Uuden BMW F 450 GS:n tekninen kohokohta on Easy Ride Clutch (ERC). Sen ytimenä on kytkimen keskipakoisyksikkö, joka kytkee vedon päälle moottorin kierrosluvun mukaan. Järjestelmä on vakiona GS Trophy-versioissa ja saatavana lisävarusteena muihinkin malliversioihin. Yhdessä Shift Assistant Pro -vaihdeavustimen kanssa kytkinkahvan manuaalinen käytöntarve poistuu kokonaan – liikkeellelähdöstä ja vaihteiden vaihdoista aina vaativiin ajotilanteisiin.
Kytkinkahva kuitenkin säilyy, mikä mahdollistaa sen, että kuljettaja voi puuttua tilanteeseen manuaalisesti milloin tahansa tarvittaessa – esimerkiksi eturenkaan nostamiseksi esteen yli.
Teknisesti ERC perustuu keskipakokytkimeen, joka pysyy suljettuna moottorijarrutuksen aikana. Tämä antaa luonnollisen, tutun ja ennakoitavan käsiteltävyyden tunteen, ja on verrattavissa perinteiseen kytkimeen. Moottorijarru pysyy täysin aktiivisena lähes pysähdyksiin asti; vasta kun tyhjäkäyntinopeus saavutetaan, ERC avautuu automaattisesti ja katkaisee vedon.
Järjestelmä takaa paremman hallinnan ja mukavuuden – vaikkapa hitaissa ajoharjoitteissa, kaupunkiliikenteessä, mutkateillä ja maastossa.
Pyörässä on kuusivaihteinen vaihteisto ja ketjulla toteutettu toisioveto. Kytkimettömät nopeat vaihdot mahdollistaa kaksisuuntainen vaihdeavustin kaikissa muissa varusteluversioissa paitsi perusversiossa. Shifteri voidaan jälkiasentaa perusversioon.
Elektroniikkaa ja ajettavuutta
BMW F 450 GS. Kuva BMW.
BMW F 450 GS tarjoaa vakiona kolme ajotilaa: "Rain", "Road" ja "Enduro", joiden avulla moottoripyörän toimintaa voi mukauttaa tilanteeseen sopivaksi. Vakiovarusteisiin kuuluvat myös ABS Pro, dynaaminen jarruhallinta (DBC), dynaaminen luistonesto (DTC) ja moottorin vääntömomentin hallinta (MSR).
Lisävarusteena saatava "Enduro Pro" -tila on käytössä Exclusive-varustelutasosta alkaen. Se on suunniteltu maastokäyttöön karkeakuvioisilla maastorenkailla ja mahdollistaa takapyörän ABS-jarrun poiskytkemisen.
Pyörässä on uusi putkiteräsrunko optimaalisen jäykkyyden ja ajotarkkuuden saavuttamiseksi sekä lyhyt akseliväli. Pyörän ristikkoputkirunko koostuu hitsatuista teräsputkista ja taotuista osista. Kaksisylinterinen moottori toimii rungon kantavana elementtinä.
Edessä on KYB:n käännetty (upside-down) teleskooppihaarukka, jonka sisäputken halkaisija on 43 mm, kun taas takana on alumiininen ontoksi valettu kaksipuolinen keinuhaarukka ja KYB:n progressiivisella vaimennuksella varustettu monoiskunvaimennin, jossa on säädettävä jousen esijännitys ja paluuvaimennus. Vaimentimessa on rallikilpailuista johdettu liikeriippuvainen vaimennus, mikä on tässä segmentissä uutta.
F 450 GS:ssä on kevyet, valetut alumiinivanteet ja sisärenkaattomat, tie- ja maastokäyttöön sopivat renkaat. Rengaskoko on edessä 100/90-19 ja takana 130/80-17. Lisäksi saatavilla on pinnavanteet.
BMW F 450 GS:ssä on vakiona ABS Pro, mikä mahdollistaa myös turvalliset, lukkiutumattomat kaarrejarrutukset. Dynaaminen jarrunhallinta (DBC) tuo lisäturvaa jarrutettaessa vaikeissakin tilanteissa, estämällä tahattoman kaasun käytön. Dynaaminen jarruvalo varoittaa tehokkaasti takana tulevia ajoneuvoja edessä jarruttavasta moottoripyörästä. Uuden BMW F 450 GS:n etupyörässä on yksi kelluva, 310 mm:n jarrulevy, jossa on Brembon 4-mäntäinen kiinteä jarrusatula. Takajarrulevy on halkaisijaltaan 240 mm ja uiva ByBren jarrusatula on yksimäntäinen.
Ergonomiaa
BMW F 450 GS. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.
Ergonomisen kolmion pitäisi olla kunnossa ja korkea alumiiniputkesta valmistettu ohjaustanko mahdollistaa toimivan ajoasennon kaikilla olosuhteissa. Kate ja polttoainesäiliö antavat tukea sekä seisten että istuen ajettaessa.
Uudessa BMW F 450 GS:ssä on vakiona kaksiosainen istuin (845 mm). Matala musta kuljettajan istuin (830 mm) ja korkea Rallye-istuin väreissä musta/valkoinen/punainen (865 mm), ovat saatavilla lisävarusteina. Säädettävät kahvat ovat vakiovaruste. Saatavilla on myös ohjaustangon 20 mm:n korotuspalat.
Jalkatapit on varustettu irroitettavilla kumipinnoilla. Jalkajarruvivun voi säätää kahteen eri korkeuteen (vaihteluväli 20 mm). Myös vaihdevipu on korkeussäädettävä.
Leveämmät enduro-jalkatapit sisältyvät Exclusive-versiosta alkaen, tai ovat saatavilla lisävarusteina.
Pyörän koko valaistus on hoidettu LEDeillä. Mittariston virkaa hoitaa 6,5 tuuman väri-tft-näyttö. Näyttötilaksi voi valita Pure Ride Screen tai Sport Screen -tilan. Ne tarjoavat yksityiskohtaista tietoa DTC:stä, jarrutusvoimasta ja kallistuskulmasta. Myös puheluihin vastaaminen, musiikin kuuntelu ja navigointi ajon aikana on mahdollista. Tarjolla on myös USB-C-liitin.
Neljä varusteluversiota
BMW F 450 GS. Kuva BMW.
BMW F 450 GS tulee saataville neljänä varusteluversiona: F 450 GS Basis -malli Cosmic Black -värillä ja F 450 GS Exclusive, myös Cosmic Black -värillä, sisältäen maastojalkatapit, käsisuojat, muovisen pohjapanssarin, Riding Modes Pro -ajotilat, Shift Assistant Pro -vaihdeavustimen ja kirkkaan tuulilasin.
Toinen varusteluversio on BMW F 450 GS Sport Racing Red -värillä, joka sisältää maastojalkatapit, käsisuojat, muovisen pohjapanssarin, Riding Modes Pro -ajotilat, Shift Assistant Pro -vaihdeavustimen, kirkkaan tuulilasin ja "urheilujousituksen" (KYB-haarukka säädettävissä paluu- ja puristusvaimennuksen osalta). Neljäs versio, BMW F 450 GS Trophy Racing Blue Metallic -värillä, on malliston huippu. Se sisältää maastojalkatapit, valkoiset käsisuojat, Riding Modes Pro -ajotilat, Shift Assistant Pro -vaihdeavustimen, "urheilujousituksen", sävytetyn rallituulilasin, alumiinisen moottorin suojuksen ja keskipakokytkimen uuden, parannetun version: Easy Ride Clutchin (ERC).
Uuden BMW F 450 GS:n kohokohdat:
BMW F 450 GS. Kuva BMW.
- • Erinomaiset käsittelyominaisuudet, vahva suorituskyky, kestävyys ja optimaalinen saavutettavuus.
- • Erinomainen teho-painosuhde A2-luokassa: 48 hv ja paino ajokunnossa vain 178 kg.
- • Urheilullinen seikkailupyörä kaksisylinterisellä rivimoottorilla, jonka teho 35 kW (48 hv) 8 750 rpm ja maksimivääntö 43 Nm 6 750 rpm.
- • Tasapainoakseli ja 135 asteen kampikulma.
- • Kuusivaihteinen vaihteisto ja toisioveto ketjulla. Shift Assistant Pro nopeisiin vaihtoihin ylös- ja alaspäin ilman kytkintä.
- • Ruostumattomasta teräksestä valmistettu pakoputkisto kahdella katalysaattorilla.
- • "Rain", "Road" ja "Enduro" -ajotilat sekä ABS Pro, DBC, DTC ja MSR vakiovarusteina. "Enduro Pro" -ajotila saatavilla Exclusive-varustelutasosta alkaen.
- • Uusi alusta putkiteräsrungolla optimaalisen jäykkyyden, kestävyyden ja ajotarkkuuden saavuttamiseksi. Lyhyt akseliväli ja kompakti rakenne.
- • Edessä KYB:n USD teleskooppihaarukka ja takana ontoksi valettu kaksipuolinen alumiininen keinuhaarukka, jossa on KYB-monovaimennin (säädettävä jousen esijännitys ja paluuvaimennus).
- • Vanteet ja renkaat räätälöity tyypillisiin BMW GS -käyttökohteisiin.
- • Brembon jarrujärjestelmä(edessä) ja ByBre (takana); BMW Motorrad ABS Pron -kaarre-ABS. Dynaaminen jarruhallinta (DBC) ja dynaaminen jarruvalo.
- • Korkeatasoiset matka- ja retkeilyominaisuudet.
- • Jalkatapit säädettävillä vaihde- ja jarrupolkimilla.
- • Säädettävät etujarru- ja kytkinvivut vakiona.
- • Lämmitettävät kahvat vakiona.
- • Tehokkaat LED-ajovalot ja -valot vakiona.
- • Älypuhelimen liitettävyys, 6.5 tuuman TFT-näyttö.
- • USB-C-liitäntä.
- • Räätälöidyt yksilöintivaihtoehdot, lisävarustevalikoimaa, kuten:
- Pinnavanteet.
- Kattava tuuli- ja sääsuoja erilaisilla tuulilasivaihtoehdoilla.
- Laukkujärjestelmät.
- Ohjaustangon korotuspalat.
- Useita istuinvaihtoehtoja (Rally-istuin, matala istuin).
- Alumiininen moottorinsuojus.
BMW F 450 GS. Kuva BMW.
BMW F 450 GS. Kuva BMW.
BMW F 450 GS. Kuva BMW.