Honda WN7 vm 2026. Kiinnostava, eikös?

Honda WN7 vm 2026. Kiinnostava, eikös?

Honda esitteli Milanon messuilla varsin kiinnostavia ja luokkiensa kärkikahinoihin meneviä malleja kuten Honda CB1000GT:n ja F:n sekä sähköisesti säädettävällä ahtimella varustetun V3900R:n. Samalla automaattikytkimellä varustettujen mallien valikoima laajeni, ja kaikki 500 cm3-sarjankin mallit on nyt varustettu automaattikytkimellä samoin kuin CB750 Hornet ja Transalpkin.

Mutta näiden ohella Honda toi näytille myös WN7-sähkömoottoripyörän.

Honda on aiemmin EICMA:ssa esitellyt sähkömopon ja kevariskootterin sekä tämän mallin konseptin, mutta tällä julkistuksella Honda esitteli ensimmäisen täysikokoisen moottoripyöränsä, jonka suoritusarvot tehonsa puolesta, nestejäähdytteisen moottorin huipputeho on 50 kW / 67 hv, vastaavat täysikokoista 600 cm3 -moottoripyörää.  Väännön osalta – kiitos sähkömoottorin – liikutaan litraluokassa, joten maksimivääntö on 100 Nm. Luvassa on siten vahvaa kiihtyvyyttä, 4,6 sekuntia 0-100 km/h, ja helppoa käsiteltävyyttä. Moottorin jatkuvaksi tehoksi luvataan 18 kW.

Honda on vasta toinen suuri moottoripyörävalmistaja, joka julkistaa "oikean ja oikean kokoisen" sähkömoottoripyörämallin. Harley-Davidson Livewireineen ehti ensimmäisenä. BMW on julkistanut sähköskootterin ja myy sitä, mutta sen jälkeen kehitystyö on jotenkin jäänyt piippuun tai odottamaan aikaa parempaa.

Vahvuuksista käsin matkaan

Honda WN7 vm 2026 Hondan osastolla.

Honda WN7 vm 2026 Hondan osastolla.

Honda on lähestynyt sähkömoottoripyöräilyä sen vahvuuksista käsin. "Ole tuuli" -slogan kertoo, miten hiljainen WN7 on, asiaa korostaa hihnaveto. Malli antaa kuljettajalle mahdollisuuden nauttia pyörän hiljaisuudesta ja kontaktista ulkoiseen maailmaan.

Mallista tulee markkinoille sekä A2- että A1-korttiluokan versiot.

Pyörän mallinimi WN7 tulee sanoista "Wind Naked", mikä tarkoittanee jotain sen tyyppistä, kuin "koe ajoviima paljaaltaan". Suomennos on kömpelö, mutta saitte toivottavasti asiasta kiinni.

WN7 on varsin futuristisen näköinen nakumalli. Akku on keskikokoinen, 9,3 kWh ja sen turvin pyörän pitäisi WMTC-normin mukaan edetä jopa 140 km latauksella. Akun lataamiseen käytetään normaalia sähköautojen latausverkostoa, jolloin väli 20-80 % latautuu alle 30 minuutin, ja lisäajomatkaa pitäisi kertyä sinä aikana 89 kilometriä. Kotilatauksessa akku latautuu tyhjästä täyteen noin 2,4-5,5 tunnissa latauskaapelista riippuen.

Akku kantava osa

Honda WN7 vm 2026. Honda kertoi mallin valoilmeen edustavan tuleviakin sähkömalleja.

Honda WN7 vm 2026. Honda kertoi mallin valoilmeen edustavan tuleviakin sähkömalleja.

Honda on – kuten Livewirekin S2-sovellusalustassaan – päätynyt siihen, että akku vahvoine alumiinikoteloineen on osa kantavaa rakennetta, johon etu- ja takaosa kiinnittyvät suoraan, joten pyörässä ei ole perinteistä moottoripyörän runkoa. Ratkaisu tuo painonsäästöä ja sijoittaa massakeskipisteen alemmas.

Ilmajäähdytteisen akun maltillinen, 9,3 kWh, koko säästää painoa, toki se on samalla kompromissi latauksella ajettavan matkan suhteen: pyörä on selkeästi tarkoitettu kaupunkilliikkumiseen, työmatka-ajoon tai lyhyille viikonloppureissuille. 

Pyörä kaikkineen painaa kohtuulliset 217 kg.

Asialliset speksit

Edessä on Showan 43 mm:n USD-teleskooppihaarukka ja takana monoiskunvaimennin ja ProArm-keinuhaarukka. Edessä on kaksi 296 mm:n jarrulevyä ja kaksimäntäiset satulat, takana yksi 256 mm levy ja yksimäntäinen satula. Rengaskoko edessä on 120/70-17 ja takana  150/60-17.

Ajotilavalintoja on neljä, samoin regenerointitasoja (0-3). Lisäksi pyörässä on sekä eteen- että taaksepäin toimiva kävelynopeustila, joka mahdollistaa pyörän helpon liikuteltavuuden pysäköitäessä.

Muita elektronisia apuvälineitä ovat nopeudenrajoitusavustin (SSLA), kaarre-ABS ja vääntömomentinsäätö (HSTC). Lisäksi pyörässä on älyavain, Smart Key, vakiona ja Hondan RoadSync-sovellus mahdollistaa älypuhelinyhteyden 5-tuumaisen TFT-näytön kautta, jossa on myös USB-C-liitäntä.

Valaistus ja ajovalot on toteutettu LEDein, myös kaksoisprojektoriajovalot ja päiväajovalot (DRL). Vilkut sammuvat automaattisesti ja ne on varustettu hätäjarrutusvalolla. WN7 tulee markkinoille kolmena eri värivaihtoehtona: Mat Pearl Morion Black, Pearl Deep Mud Gray ja Graphite Black.

WN7 2026 tulee markkinoille ensi vuoden mittaan.

Kohderyhmänä nuoret

Honda WN7 vm 2026.

Honda WN7 vm 2026.

Honda myös päivitti lupauksensa hiilineutraalineutraaliudesta kaikkien tuotteidensa osalta, tavoiteaika on 2040-luku.

WN7:n kohderyhmänä ovat Hondan mukaan nuoret, jotka kaipaavat vapautta ja etsivät päästötöntä, erilaista vaihtoehtoa bensiinimoottorin tilalle.

WN7:n merkitys vakavastiotettavana sähkömoottoripyörävaihtoehtona tulee siitä, että se on maailman suurimman moottoripyörävalmistajan konkreettinen kannanotto asiaan. Kun pyörä tulee myyntiin sen jälleenmyyjäketjun kautta, toimii se jo itsessään markkinointina. Koska akkukokoon ja ominaisuuksiin on panostettu maltillisesti, voi olettaa, että mallilla on edellytyksiä olla kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Silloin malli voisi merkitä jonkinasteista läpimurtoa kiinnostuksessa sähkömoottoripyöriin.

Tätä kirjoitettaessa Suomen tuontiohjelma ja hinta eivät vielä ole tiedossa, selvinnevät aikanaan.

Aiheesta aiemmin:

Tiistai 11.11.2025 16:05

Täältä löydät linkit kaikkiin Milanon EICMA-moottoripyörämessujen juttuihimme – lista päivittyy

Keskiviikko 5.11.2025 12:24

Hondan uusi, tehokas CB1000GT matkasportti osuu kuumaan luokkaan

Keskiviikko 5.11.2025 08:01

Honda julkisti V3R 900 E-Compressorin prototyypin – voimanlähteenä elektronisesti ohjatulla ahtimella varustettu V3-moottori