Indianin johto keskittyy ainakin lyhyellä aikavälillä erityisesti cruisereihin, baggereihin ja touring-malleiin Yhdysvalloissa ja maailmanlaajuisesti.
Indianin mukaan se on suuri markkina, jossa sillä on vahvin jalansijansa. Kyseessä on siten tavoite hyödyntää brändin vahvuuksia sen siirtymisessä itsenäiseksi yritykseksi alkuvuodesta 2026.
Koko Indianin mallisto perustuu isokokoisiin V2-moottoreihin, aivan kuten Harley-Davidsonillakin.
Vuoden 2025 alussa Indian päätti lopettaa FTR-nakupyörämalliensa valmistamisen. Se jätti nykyiseen valikoimaan vain Scout- ja Chief-cruisermallistot, Chieftain- ja Challenger-baggerit sekä Roadmaster- ja Pursuit-touring-mallit.
FTR-mallien poistaminen valikoimista johtui halusta keskittää yrityksen resurssit sekä keskittyä päätetyn valikoiman tuomaan kasvuun. Kasvun toteuduttua kapasiteettia tehdä muutakin on riittävästi.
Polaris palautti Indian Motorcyclesin tuotenimen henkiin vuonna 2011 ja ensimmäisen Scout-mallinsa se julkisti 2014.
Indianin enemmistöosuuden myynnin mukana siirtyy noin 900 työntekijää, mukaan lukien suunnittelijat, insinöörit ja tuotantolaitokset, jotka sijaitsevat Spirit Lakessa, Iowassa ja Monticellossa, Minnesotassa.
Indianin edustajat uskoivat merkin itsenäiseen tulevaisuuteen, koska se tarjoaa mahdollisuuden todella keskittyä moottoripyöriin ja ryhtyä itsenäiseksi toimijaksi.
Riittääkö keskittyminen cruisereihin ja baggereihin?
V2-moottoripyöriin ja pelkkiin cruisereihin, baggereihin ja touring-malleihin keskittyminen on herättänyt myös kysymyksiä. Rideapartin mukaan Indian on kohdannut markkinat, joiden väki on joko ikääntymässä, poistumassa markkinoilta tai muuten kykenemättömiä hankkimaan niitä kalliita cruisereita ja baggereita, joiden varaan yritys on toimintansa rakentanut. Harley-Davidson toimii samoilla markkinoilla, ja on kohdannut tismalleen samat ongelmat.
Monet muutkin brändit ovat kohdanneet ongelmia kalliitten ja isojen pyörien myynnin osalta, markkinat ovat kallistumassa pienempien ja keskikokoisten pyörien kastiin. Muutos, johon kumpikaan, H-D tai Indian eivät ole kyenneet sopeutumaan, mutta muut brändit ovat. H-D:n isojen V2-mallien kysyntä on laskenut jo pitkään.
Moni valmistaja on tajunnut, että kaikilla ei ole varaa 20 000 - 50 000 euron pyörään, eivätkä he myöskään halua aloittaa moottoripyöräilyä 300-400 kg painavalla ja vaarallisen tehokkaan tuntuisella pyörällä.
Aloittelijamallit, 300-500 kuutiosenttimetrin moottorilla varustetut moottoripyörät ovat nousseet suosioon, koska ne sopivat paitsi ensimmäiseksi pyöräksi, myös edistyneemmälle kuskille sekä sellaiselle, joka haluaa siirtyä vanhemmiten pienempään pyörään niiden helpon käsiteltävyyden ja kohtuullisen moottoritehon ansiosta.
Harley-Davidson on jo saanut herätyksen: se on havahtunut siihen, että uudet motoristisukupolvet eivät tosiaankaan halua loikata massiivisen cruiserin stongaan, ja on lupautunut kehittämään pienikokoisen, aloittelijoille suunnatun mallin. Millaista pyörää se sitten käytännössä tarkoittaa, on eri asia.
Tällä hetkellä talouden nousu näyttää olevan kaukana, ja vakaa palkka-ansioiden nousu sekä halvat, jopa nollakorot menneisyyttä, joten siitäkin näkökulmasta isojen, kalliiden pyörien myynti ontuu.
Ja kun katsoo Triumphin, Royal Enfieldin tai vaikkapa KTM:n myyntilukuja, ne ovat kaikki menestyneet. Triumph laajentamalla mallistoaan monialaisesti monen kokoisiin moottoreihin ja mallistoon, jonka pyörillä on erilaisia käyttötarkoituksia, RE taas valmistaa pelkästää keskikokoisia moottoripyöriä.
KTM:n myynnistä valtaosa on pieniä tai keskisuuria moottoripyöriä ja se menestyi hyvin kunnes kasvusokeus ja korona iskivät, eikä se osannut ajoissa sopeuttaa tuotantoaan kysynnän taantumiseen.
Valmistuksessa on tietysti otettava rahat siitä, mitä osataan, mutta jotenkin näköalattomalta tuo Indianin päätös tuntuu. Toivottavasti sillä riittää rohkeutta ja rahkeita laajentaa mallivalikoimaansa myös aloittelijamallien suuntaan. Se voisi pitkässä juoksussa tuoda brändille lisää uskollisia asiakkaita.
Aiheesta aiemmin:
Keskiviikko 26.11.2025 08:29
Indian laajensi valikoimaansa uusilla Sport Scout RT- ja Sixty-malleilla
Maanantai 24.11.2025 14:20
Indian esitteli näyttävän Girder-etupäällä varustetun konseptimallin
Tiistai 11.11.2025 16:05
Täältä löydät linkit kaikkiin Milanon EICMA-moottoripyörämessujen juttuihimme – lista päivittyy