Ranskan kansanedustajat äänestivät 28. toukokuuta 2025 kaupunkien keskustojen vähäpäästöisten alueiden (Zones à Faibles Émissions, ZFE:t) lakkauttamisen puolesta osana pyrkimyksiä "yksinkertaistaa talouselämää". Päätös on herättänyt kysymyksiä siitä, mitä tapahtuu Crit’Air-tarroille, kun laki tulee voimaan.
Lakiesitys ei välttämättä merkitse Crit’Air-tarrojen tai -järjestelmien loppua.
Astuuko ZFE:t lakkauttava laki voimaan?
ZFE:t lakkauttava laki ei ole vielä astunut voimaan. Se on käsiteltävä ensin kansanedustajien ja senaattorien yhteisvaliokunnassa ja kansanedustajien on vahvistettava se uudelleen. Sen jälkeen perustuslakineuvosto käsittelee sen.
Prosessi on kesken Bayroun hallituksen kaatumisen (syyskuussa 2025) ja sen jälkeen tapahtuneiden ministerinvaihdosten vuoksi.
Erillinen järjestelmä
Ajoneuvojen päästöluokkaa osoittavat Crit’Air-tarrat ovat erillinen järjestelmä ZFE:n nähden.
Crit’Air-järjestelmä luokittelee kaikki ajoneuvot välillä 0–5 niiden saastuttavuuden mukaan. Se on ollut olemassa jo ennen ZFE-alueiden käyttöönottoa. Sähköajoneuvoille annetaan luokitus 0, kun taas polttomoottoriajoneuvoille luokitus on 1–5. Mitä saastuttavampi ajoneuvo on, sitä korkeamman numeron se saa.
Ajettaessa ZFE-alueella ilman tarraa voi saada 68 euron sakon, joka voi nousta joissakin tapauksissa 135 euroon.
Tällä hetkellä ZFE:t ovat alueita, joilla liikenteen rajoitukset ja Crit’Air-säännöt ovat voimassa. Esimerkiksi ajoneuvot, joilla on huonot Crit’Air-luokitukset, eivät saa ajaa ZFE-alueilla saastehuippujen tai tiettyjen kellonaikojen aikana.
Ajoneuvoja, joiden Crit'Air-luokitus on 3 tai korkeampi, on tällä hetkellä kielletty ajamasta ZFE-alueilla ja rajoitetuilla alueilla Pariisissa, Lyonissa, Montpellierissä ja Grenoblessa. Toistaiseksi Ranskassa on 26 kaupunkialueella käytössä ZFE.
Ympäristötavoitteiden säilyminen
ZFE:n lakkauttaminen ei tarkoita ympäristötavoitteista luopumista. Ehdotetun ZFE-alueiden lakkauttamisen tarkoituksena on lakiesityksen mukaan ”yksinkertaistaa talouselämää”. Se ei ole keino pysäyttää ympäristökehitystä tai perääntyä ilmansaasteista pienentävistä tai liikenneturvallisuutta parantavista tavoitteista.
Tavoitteet pysyvät todennäköisesti voimassa kaupungeissa, joissa on ZFE-alueita, vaikka alueet katoaisivat. Kummassakaan skenaariossa ajoneuvot tuskin voivat ajaa kaupunkien keskustoissa ilman ehtoja tai rajoituksia.
Suuret kaupungit (kuten Pariisi ja Lyon) on todennäköisesti vapautettu ZFE-alueiden mahdollisesta kumoamisesta ja saattavat pitää alueensa voimassa. Tämä johtuu siitäkin, että niiden säännöt toteutetaan usein paikallisella kunnallisella asetuksella ja ne on sidottu kyseisen kaupungin erityisiin ilmanlaadun tavoitteisiin.
Pienhiukkasongelmat
Ilmansaasteiden torjunta on erityiskeskustelun kohde Ranskassa. Terveysviranomaisten arvion mukaan ilman pilaantumiseen liittyvä kuolleisuus on merkittävä riski maassa, ja hienojakoisiin hiukkasiin liitetään vuosittain 40 000 kuolemaa.
ZFE:den virallinen lakkauttaminen ei välttämättä jää voimaan loputtomiin. Maa saattaa saada EU:lta osakseen pakotteita, jos se katsoo Ranskan politiikan rikkovan sen ilmansaaste- ja ympäristönormeja.
Myös ympäristöaktivistit tulevat todennäköisesti vastustamaan muutoksia voimakkaasti.
Viime kädessä ZFE:t ja Crit’Air-järjestelmät pysyvät molemmat voimassa. Ranskassa ajettaessa kuljettajien on edelleen esitettävä Crit’Air-ilmanlaatutarra siellä, missä sitä vaaditaan, ja noudatettava ZFE-sääntöjä. Tämä on hyvä muistaa Ranskaan mentäessä, sillä Crit'Air-järjestelmä koskee myös moottoripyöriä.
Asiasta kertoi Connexion France.
Aiheesta aiemmin:
Sunnuntai 23.5.2021 10:45
Sunnuntai 15.12.2019 11:54
Päästöluokkatarrojen käyttö laajenee Ranskassa – tästä selviää, missä tarroja tarvitset
Sunnuntai 26.2.2017 15:45
Tarvitseeko motoristi saasteluokkaa osoittavan tarran Pariisissa ajaessaan? Mistä sen voi hankkia?
Keskiviikko 30.11.2016 12:46
Menossa Pariisiin autolla tai moottoripyörällä? Älä unohda hankkia tällaista