Ducatin XDiavel tuotiin näytille EICMA-messuilla viime marraskuussa suuren hypetyksen saattelemana. Kyseessä on kautta aikojen ensimmäinen jalat edellä ajettava Ducati, mutta ei suinkaan valmistaja ensimmäinen yritys valloittaa Yhdysvaltain kruiserimarkkinoita. Edellinen yritys oli Diavel, mutta X:llä varustetussa versiossa on edetty huomattavasti pidemmälle.

Ducati North American pääjohtaja Jason Chinnock kertoi USA Todaylle, että yksi haasteista rakentaa kruiseri oli saada italialaiset todella ymmärtämään, mistä amerikkalaisten tavassa kruisailla todella on kysymys. Hän halusi antaa Ducatin kavereille kokemuksen todellisesta amerikkalaisesta moottoripyöräilystä eikä mistään eurooppalaisesta tulkinnasta siitä, mistä siinä on kyse. Ainoa tapa hoitaa homma oli panna nämä kokemaan asiat pyörän selästä käsin.

Joten jo 2013 Chinnock järjesti "Inspiration Riden", inspirointiajon auttaakseen suunnittelijoita ymmärtämään USA:n markkinoita. Ajoretkellä oli mukana mm. Diavelin alkuperäinen suunnittelija Bart Janssen-Groesbeek.

Kruiserit ja sportit koetuksella

Ducati vuokrasi kolme kruiseria, joista kaksi oli Harrikoita ja otti lisäksi mukaan matkalle kolme Ducatia: mm. yhden alkuperäisen Diavelin ja yhden Monsterin. Reitti vei Los Angelesista San Franciscoon. Ensimmäinen osa matkasta oli valtatietä, jolla todistettiin, että silloin ei paljoa nojailla pyörään, vaan ajetaan vain kilometrejä. Italialaiset ajoivat mukavasti kruisereilla suoria teitä sen 2,5 tuntia Los Angelesista, mitä vaati, ennenkuin tiet muuttuivat mutkaisiksi.

Kun mutkaosuus alkoi, he halusivat vaihtaa mutta Chinnock pysyi tiukkana ja kertoi todenneensa, että "teidän pitää kokea millaista se on molemmissa maailmoissa. Teidän pitää kokeilla Ducatilla ajoa tasaisella suoralla tiellä ja sitten kruiserilla mutkaisella tiellä."

Ajo auttoi heitä tajuamaan sen, että oikeasti ei ollut vielä olemassa pyörää, joka onnistuisi yhdistämään sekä kruiserilla ajamisen että sporttipyörällä ajamisen. Ducatin suunnittelijat kuitenkin ymmärsivät tämän jälkeen, miksi ohjaustanko on vedetty taakse ja jalat sojottavat eteenpäin, kun ajat pitkiä matkoja tiellä.

Luottokortilla oli käyttöä

Mutta Ducatilla haluttiin kuitenkin varmistaa se, että pyörän kallistuskulmat olivat riittävät myös tosi mutkaisille teille ilman, että kallistukset raapisivat pyörän osia.

- Valitettavasti muistan, että jouduin maksamaan omalla luottokortillani reissulle vuokrattujen pyörien astinlaudat. Hinkkasimme niistä kolmanneksen pois mutkissa, Chinnock nauroi.

Ja näin XDiavel sitten aikanaan valmistui, ja sana X tarkoittaa kruiseri- ja sporttimaailmojen risteytystä. USA Todayn jutussa on myös koeajo ja arvio pyörän ominaisuuksista. 

Ducatille Yhdysvaltain markkinat ovat erittäin tärkeät, sinne myytiin viime vuonna yli 12 000 Ducatia, mikä on miltei neljännes tuotannosta. Pienenkin lisämarkkinaosuuden valloittaminen toisi merkille runsaasti tilauksia.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

MP-Messut 2016: Nämä uudet mp-mallit ovat tämän vuoden kiinnostavimmat 

Ducati XDiavel valittiin Milanon messujen kauneimmaksi pyöräksi

Ducatilta kaksi uutta Scrambleria, XDiavel-kruiseri, Multistrada Enduro ja 3 muuta mallia