Ensimmäinen Honda Gold Wing julkistettiin jo 42 vuotta sitten, vuonna 1974. Nykyinen 1800 cm3 versio edustaa jo viidettä sukupolvea ja 15 vuotta tarkoittaa yli kolmannesta koko mallin eliniästä.

Visordown pohtii artikkelissaan sitä, että huhut alkavat olla jo sitä luokkaa, että uusi Gold Wing -malli voisi tulla markkinoille vuonna 2017 korvaamaan nykyisen. Huhut myös kertovat, että muutos on suuri, ja monista detaljeista on jo selkeitä vahvistuksia olemassa.

Modernit hilavitkuttimet

Vuonna 2001 erilaiset tekniset vempaimet vielä enimmäkseen loistivat poissaolollaan. Tänä päivänä tilanne on toinen, ja on varma, että Hondan lippulaivassa on kaikki mahdollinen uusin, mitä valmistajalla on tarjota. Tähän kuuluu yhtenä vaihtoehtona DCT- eli kaksoiskytkinpuoliautomaattivaihteisto, jonka Honda on jo aikoja sitten patentoinut Gold Wingiä varten.

Lisäksi pyörässä on mitä todennäköisimmin säädettävä semiaktiivinen sähköinen jousitus ja nähtyjen patenttipiirrosten mukaan myös jokin versio keinuhaarukkaetupäästä tai linkitetystä järjestelmästä toteutettuna yhdellä iskunvaimentimella vertaa BMW. Vaikuttaa siltä, että Wingin raskas massa pistää teleskooppietupään turhan lujille, joten jotain uutta on pitänyt keksiä.

Runkoa ja airbagia

Samalla ehkä on mahdollista rakentaa runko täysin uusiksi: valualumiininen rungon etuosa ja takaosa sekä moottori kantavana rakenteena välissä voisi olla nykypäivää. Jotain tähän liittyvää pitänee tapahtua myös Wingin massalle. BMW tekee samantasoisia pyöriä, mutta ne eivät ole yhtä massiivisia.

Koska Honda on ollut airbagien pioneeri Wingillä, on varsin todennäköistä, että se sisältyy edelleen vähintään optiona malliin. Monet tuoreet patentit kuitenkin antavat viitteitä, että lisälektroniikkaa on tulossa, ja kytkin- ja infotainment-järjestelmä on uusine isoine TFT-näyttöineen täysin erilainen kuin tähän asti.

Ride-by-wire ja luistonesto sekä eri moottorin tehokartat ovat myös tätä päivää ja varmasti mukana.

Honda NEOWING -kosenpti.

Honda NEOWING -kosenpti.

Neo Wingin ulkonäköä?

Honda esitteli viime vuonna Tokiossa kolmipyörisen Neo Wing -hybridiversion, sellainen saattaa olla joskus todellisuutta, mutta tuskin vielä on sellaisia ympäristöpaineita. Sen sijaan voisi olettaa, että Neo Wing -tutkielmana antaa melko paljon osviittaa siitä, miltä tuleva Gold Wing ulkomuodoltaan saattaa näyttää: Neo Wing oli täynnä teräviä kulmia, pokkauksia ja virtaviivaisuutta nyky-Wingin pulleanpyöreiden muotojen sijaan.

Se mikä kiinnostaa, on hybridiversion moottori sinänsä: bokserinelonen ja sähkömoottori. Pitäytyykö Honda Wingissään edelleen bokserikuutosessa, vai ratkaiseeko se moottorin jotenkin toisin? Myös turbo tai mekaaninen ahdin olisivat toimivia vaihtehtoja nelisylinterisen tehon varmistamiseksi.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Honda Gold Wingin tulevassa etupäässä mielenkiintoinen rakenne

Hondalta Tokion näyttelyyn NeoWing - hybridimoottoripyörä