Luminauzin systeemi perustuu elektroluminesenssiin, eli atomien viritystilaa muutetaan sähkön avulla. Maalipinta on useampikerroksinen ja uusi maali on nimeltään Electric Glow Paint. 

Pagani Zonda ja Luminauz-väritys ilman sähköä.

Pagani Zonda ja Luminauz-väritys ilman sähköä.

Se kuluttaa noin 40 % vähemmän sähköä kuin esimerkiksi LED-valaistus ja voidaan lisätä mihin tahansa maalattavaan pintaan. Maalia on käytetty jo mm. pyöräilykypäriin ja kuten kuvista ja videosta näkyy, myös Pagani Zonda -superautoon, jatkossa sitä voi ainakin valmistajan kertoman mukaan käyttää myös moottoripyörissä.

Kokeilua.

Kokeilua.

Electric Glow Paintin käyttö ei ole halpaa, sillä esimerkiksi Kawasaki Vulcanin maalaaminen maksaa noin 6000 euroa. Yritys voi tehdä myös kameleonttisuodattimen maaliin, jolloin se vaihtaa väriä katselukulmasta riippuen. Samoin eri maalipintojen avulla voidaan toteuttaa erilaisia vilkkuvia valoefektejä ja -sarjoja sekä animaatioita, jotka liikkuvat vaikka pyörällä ajetaan.

Ilman sähköä.

Ilman sähköä.

Sähkön kera.

Sähkön kera.

Maalikerros on alle millimetrin paksuinen ja maali on vesiliukoista. Asiasta kertoi ensin Morebikes. Lisätietoja valmistajan sivuilta.

Luminauz ei taida olla ensimmäisenä markkinoilla elektorluminesenssiin perustuvan maalinsa kanssa. Sellaista valmistaa myös Lumilor, josta kerroimme viime vuoden puolella.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Lumilor: maalaa valolla moottoripyöräsi

Tällä videolla Luminauzin perustajat valottavat maalinsa ominaisuuksia ja alemmassa nähdään, miten Pagani Zondaan maalataan fosforin sisältävä maalikerros.

 
 

Pagani Zonda ja Luminauz-värityksessä sähkö päällä.

Pagani Zonda ja Luminauz-värityksessä sähkö päällä.

 

Pagani Zonda ja Luminauz-värityksessä sähkö päällä.

Pagani Zonda ja Luminauz-värityksessä sähkö päällä.