PES1:n nimi tulee sanoista Passion, intohimo, Electric, sähköinen ja Street eli katu. PED1:n nimessa kaksi ensi kirjainta saa saman selityksen, mutta kolmas eli D tarkoitta Dirtiä eli kuraa. Pyörien käyttötarkoitukset ovatkin sitten sitä myötä selvät.

Yrityksen vuositilinpäätöksessä Yamaha vahvistaa suunnitelmansa ottaa nämä kaksi mallia tuotantoon kahden vuoden sisällä. Sähköisyyden lisäksi pyörät tarjoavat samanlaisen käsiteltävyyden ja ominaisuudet kuin perinteisetkin moottoripyörät, mutta myös uudenlaisen ajokokemuksen.

Molemmissa malleissa on samanlainen monokokkirunko, harjaton tasavirtamoottori, litium-ioniakut sekä voimansiirtojärjestelmä, jossa voi valita manuaalin ja automaatin välillä. Runsaan hiilikuidun käytön avulla PES1:n painon pitäisi olla vain noin sata kiloa. PED1 on vielä kevyempi, sen paino jää 87 kiloon.

Pyörät ovat vielä konsepteja, joten lopullinen ulkonäkö samoin kuin muut ominaisuudet jäävät nähtäviksi. Aiempaa juttua näistä täällä.

PED1 eli se kurasähköpyörä. Aloituskuvassa PES1.