Honda esitteli PCX-sähköskootterikonseptinsa jo viime vuonna syksyllä Tokiossa, samoin luvassa olevan hybridi-rinnakkaismallin. Sähköskootteri tulee markkinoille Aasiassa, Japani mukaan lukien vielä tämän vuoden aikana. Teknisiä yksityiskohtia ei ole vielä tiedossa.

Honda on sähköskootterijärjestelmässään kopioinut mallia taiwanilaiselta sähköskootterivalmista Gogorolta. Tämän järjestelmässä skoottereiden akut ovat pikalukituksella irrotettavia ja vaihdettavia ja ne ladataan erillisissä latausasemissa. Gogoro myykin systeemiään siten, että kaupungille tulee latausasemia vaikkapa pysäköintitaloihin, joissa Gogoro-skoottereilla matkassa olevat voivat käydä vaihtamassa ladatut akut vaikka työmatkallaan, jos akku alkaa tyhjentyä.

PCX Electric

PCX-sähköskootterin vaihdettavat akut.

Hondan järjestelmä on samantyyppinen. Mobile Power Pack vain on konseptina laajempi. Sen akut ovat vaihtokelpoisia keskenään kuten Gogorollakin, ja ne ladataan latausasemassa. Hondan järjestelmässä akkuja voidaan ladata eri tavoin vaikkapa uusiutuvalla energialla kuten aurinkokennoilla, ja niitä voidaan myös käyttää erilaisissa sovelluksissa perus- tai hätävirtalähteenä kodeissa tai vaativissa tehtävissä, erilaisissa robottiajoneuvoissa ja muissa kevyissä sähköajoneuvoissa. Jos ajoneuvon koko kasvaa, laitteen akkujen määrää kasvatetaan vastaavasti. Akut ovat niinikään helposti irrotettavissa ja laitettavissa paikalleen. Akut voi myös ladata paikallaan skootterissa verkkovirralla.

Honda esitteli samalla Mobile Power Pack Exchanger Concept -latausaseman, jossa voi ladata useita Power Pack -akustoja kerralla yhtäaikaa.

PCX

Honda PCX: akut paikallaan.

Tässä mielessä Hondan mukaantulo sähköskootterimaailmaan kokonaisella järjestelmällä on merkittävä askel. Mihin akkujen ja skoottereiden sekä muiden sähköisten ajoneuvojen hinta asettuu, määrittää tietenkin sen, miten nopeasti niitä hankitaan. Samat akkupaketit sopivat joka tapauksessa eri ajoneuvoihin.

PCX Electric

PCX normaalilatauksessa.

Honda esitteli CESissä myös isomman nelipyörävetoisen sähköajoneuvon konseptin, joka käyttää samoja akkuyksikköjä. Katso myös video Hondan järjestelmästä.

Hondan sähköisen nelivetoisen kevytajoneuvon konsepti.

Aiheesta aiemmin:

Hondan luvattu Neo Sports Café on makea nakukonsepti - myös sähköinen ja hybridi-yllätys

Latausasemista ja vaihtoakuista tunnettu sähköskootterivalmistaja Gogoro laajentaa Japaniin

Gogoro päivitti sähköskootteriinsa sormenjälkitunnistuksen