Motus Motorcyclesin perustajat Lee Conn ja Brian Case totesivat 1.9. Motus Owners Groupin Facebook sivuilla, että "Kymmenen ihmeellisen vuoden ajomatkan jälkeen Motus on pakotettu lopettamaan toimintansa. Lopettaminen astuu voimaan välittömästi."

Postaus jatkuu kertomalla, että rahoittajat lopettivat yrityksen rahoittamisen ilmoittaen Motuksen johdolle, että he eivät toimita "riittävää pääomaa toiminnan jatkamiseksi ja liiketoiminnan kasvattamiseksi". Tämä tieto tuli juuri ennen kun Motuksen piti julkistaa uusi streetfighter-tyylinen malli ensi vuodelle. Myös sen voimanlähteenä piti olla yrityksen tunnuskuvaksi muodostunut tehokas työntötankomoottorinen V4.

Lee Conn ja Brian Case perustivat Motuksen Birminghamiin Alabamaan eräänlaisena amerikkalaisena antiteesinä silloin kaupan oleville V-twin choppereille ja cruisereille. Motuksen runkoon pitkittäin sijoitetun V4-moottorin suunnitteluun yritys sai apua Pratt & Miller Engineeringiltä, joka on ollut General Motorsin kestävyysajojen yhteistyökumppani jo 25 vuoden ajan.

Motus V4 moottori.

Motus V4 moottori.

 

Motuksella on ollut myynnissä kaksi mallia, MST ja MST-R. Edellämainitun teho on 165 ja jälkimmäisen 180 hevosvoimaa. Vääntöä moottorista lähtee vastaavasti 167 tai 172 Newtonmetriä.

Huippukomponenteilla varustetun merkin pyörien valmistusmäärä on ollut varsin pieni, vain noin 300 kappaletta vuodessa. Pyörät ovat olleet käsintehtyjä ja amerikkalaisittain varsin kalliita.

Motuksen sport-touring-mallit ovat keränneet ylistystä moottoripyörätoimitusten koeajajilta ja se on ehtinyt kerätä kultinomaisen kannattajakunnan. 

Motus perustettiin aikana, jolloin moottoripyörien myynti romahti laman seurauksena USA:ssa ja josta se ei vieläkään ole toipunut. Moottoripyörämyynti ontuu maassa edelleen ja on eräänlaista selviytymistaistelua isommillekin valmistajille, saati sitten niche-valmistajille kuten Motus.

Motus Motorcycles Sport Tourer.

Motus Motorcycles Sport Tourer. Pyörällä tehtiin myös nopeusennätyksiä Bonnevillen suola-aavikolla.

Samalla jaksolla toimintansa ovat Yhdysvalloissa lopettaneet sähkömoottoripyörävalmistaja Brammo, jonka rippeet myytiin Victorylle, joka sittemmin lakkautettiin sekä Buell, jonka Harley-Davidson ensin osti, mutta jonka valmistuksen lopetti myöhemmin. Buell merkkinä kuitenkin elvytettiin uudelleen, ja päätti toimintansa lopullisesti vasta myöhemmin.

Motus on varsin sport-vaikutteinen ja teho-orientoitunut moottoripyörä, ja sport-matkapyöränä se kärsi myös siitä, että kiinnostus tämäntyyppisiin malleihin on pienentynyt adventurepyörien vallatessa alaa.

Conn ja Case kertovat viestissään, että työskentelevät löytääkseen uuden polun eteenpäin Motukselle ja sen V4-moottorille. Sitä odotellessa he kehoittavat: "Pitäkää kiinni noista moottoripyöristä. Kuten jo tiedättekin, ne ovat sellaisia perintökalleuksia, jollaisia mikään muu koskaan rakennettu moottoripyörä ei ole ollut".

Motuksen omistajien Facebook-sivulle pääset tästä. Asiasta kertoivat mm. Asphalt & Rubber ja Motorcycle Daily.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Amerikkalainen V4-mp Motus perustajineen Jay Lenon vieraana Youtubessa tänään

Motus - uusi amerikkalainen mp-unelma lähempänä tuotantoa