Jawa 300 huokuu hienosti säilytettyä 1950-luvulta lähtien peräisin olevaa tyyliä, josta Jawat on ollut helppo tunnistaa. Sen muodot ovat varsin klassiset ja ulkonäköä on tuotu maltillisella otteella tähän päivään.

Isot lokasuojat, sivukotelot ja ajovalorakennelma tuovat mieleen vanhan kunnon Jawan. 

Moottori taas on tätä päivää. Yksisylinterinen nelitahtinen ja nestejäähdytteinen 293 cc moottori on varustettu neliventtiilikansilla ja kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Teho on 27 hv ja vääntö 28 Nm.

Ja vaikka moottorinkin ulkonäköön on otettu retrovaikutteita, se näyttää modernilta. Moottori on viime kuussa päivitetty Intian BS6-normit täyttäviksi, ja vaihteistossa on kuusi vaihdetta. 

Pyörässä on myös vanhan linjan mukaisesti kaksi pakoputkea.

Edessä on teleskooppijousitus ja takana kaksi kaasusäiliöllä varustettua iskunvaimenninta. Edessä on levy- ja takana rumpujarrut. Jarrut ovat lukkiutumattomat.

Jawa 300:n 90-vuotisjuhlamalli.

Jawa 300:n 90-vuotisjuhlamalli.

Jawa haluaisi tuoda Intiassa kaksi vuotta sitten esiteltyä mallia myös Eurooppaan. Malli on tyyppihyväksytty täällä, ja tuonnin pitäisi alkaa loppuvuodesta. Ensimmäiset intialaiset Jawat tuodaan Tsekkiin, merkin kotimaahan, mistä Mahindra & Mahindra osti Jawan oikeudet itselleen. Epäilemättä siellä on kiinnostunutta asiakaskuntaa. Asiasta kertoi mm. Indian Autos Blog.

Luulemme, että Intia-Jawa kelpaisi myös suomalaisille. Tuontimallin hinnasta ei ole tietoa.

Aiheesta aiemmin:

Myös Jawa intialaisomistukseen - uudet mallit markkinoille 2018

Tässä ne nyt sitten ovat: uusklassiset Jawa ja Jawa Forty Two sekä bobber Perak

Jawa Intia julkisti odotetun Perak-bobberin: "Pimeydessä on enemmän nähtävää"