Uusi Honda NT1100 sporttourer vuosimallia 2022.

Uusi Honda NT1100 sporttourer vuosimallia 2022.

Hondan uutta matkapyörämallia on huhuttu tulevaksi jo alkuvuodesta, ja huhut ovat muuten olleet melko oikeassa, mutta mallinimeä "Transalp" tai "Deauville" tai "Paneuropean" ei otettu käyttöön tämän mallin yhteydessä, joten odotettavissa lienee ensi vuonnakin jotain uutta. 

Hondan uusi matkasportti paikkaa aukkoa, jonka VFR 1200:n poistuminen mallistosta jätti. Tässä kokoluokassa Hondalla ei oikein ole ollut tarjolla dedikoitua matkapyörää, toki tietysti adventurepainotteinen CRF 1100 Africa Twin -mallisarja ja keskikoon NC750. Tositouring-pyörien sarjassa myynnissä on tietenkin matkamoottoripyörien ikoni, Honda GL 1800 Gold Wing, mutta väli NC750:n ja Wingin välillä on ollut melkoinen.

NT1100 on suunnattu heille, jotka haluavat vaivattomasti ja nopeasti tehdä matkaa pääasiassa asvaltti- ja mutkateillä joko kumppanin kanssa tai ilman.

Honda NT1100 sport tourer.

Honda NT1100 sport tourer.

Uudessa sport tourerissa käytetään hyväksi jo koettuja ratkaisuja, sillä siinä hyödynnetään vuonna 2020 markkinoille tulleen Africa Twinin runkoa ja moottoria sekä jousitusta – viimemainittua tosin joustomatkoiltaan lyhennettynä. Ratkaisussa on tuskin mitään moitittavaa, sillä sekä runko että moottori että jousitus on jo erittäin hyväksi testeissä havaittu, ja moottorin alavääntöpainotteisemmaksi viritettyä pienitehoisempaa versiota käytetään myös keväällä 2021 julkistetussa Honda CMX 1100 Rebel -cruiserissa.

Vaivattomaan matkantekoon

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Pitkään ajoon tarkoitettu pyörä on aerodynaamisesti ja modernisti muotoiltu, siinä on viisiasentoinen tuulilasin korkeuden ja kallistuskulman säätö sekä katteiden tuuliohjaimet ja vakiovarusteena lämpökahvat ja vakionopeudensäädin. 

Honda NT1100 on suunniteltu sporttiseksi matkapyöräksi, jossa kuljettaja on mahdollisimman hyvin suojassa säältä, ja jolla on mukava taittaa pitkiäkin päivätaipaleita.

Katteiden ylä- ja alailmanohjaimet on suunniteltu ohjaamaan ilmavirtoja kuljettajasta poispäin. Tuulisuoja on 5-asentoinen ja sen korkeutta sekä kallistuskulmaa voidaan säätää peräti 164 mm. Lämpökahvat sekä vakionopeudensäädin ovat matkapyörässä ehdottomia varusteita ja uutuudessa ne ovat vakiona.

Hyvin suojaavien katteiden lisäksi myös satula on suunniteltu matkanteon ehdoilla: tarpeeksi leveä, paksu pehmuste ja mukava myös matkustajalle. Satulan istuinkorkeus on maltillinen 820 mm.

Äänenvaimennin on asennettu alas, mikä mahdollistaa ison sivulaukun asentamisen myös oikealle puolelle pyörää. Irrotettavat sivulaukut ovat kooltaan 33 ja 32 litraa, mutta suunniteltu siten, että pyörä pysyy kohtuullisen kapeana. Perän leveys sivulaukut asennettuna on vain hitusen yli 90 cm.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100. Pyörä on suhteellisen kapea laukkuineenkin.

Kirkkaassa ja helppolukuisessa 6,5 tuuman tft-kosketusnäytössä on valittavissa kolme eri lailla painotettua näkymää. GOLD: Kaikki tiedot. SILVER: Nopeus ja kierrosluku. BRONZE Kierrosluku.

Kosketusnäytön taustaväri on kuljettajan valittavissa. Näytössä on lisäksi Apple CarPlay- ja Android Auto- sekä Bluetooth-liitettävyydet. USB- ja 12 voltin virtapistoke sekä keskiseisontatuki ovat vakiovarusteita.

NT1100:n valot on toteutettu LED-tekniikalla ja ajovaloissa on päivänvaloautomatiikka. Vilkut palautuvat automaattisesti ja takavaloissa on hätäjarrutuksen ilmaisu.

Honda NT1100 värit ovat: Matte Iridium Gray Metallic (harmaa), Pearl Glare White (valkoinen) ja Graphite Black (musta).

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Runko ja iskunvaimennus

Pyörässä on teräsrunko ja alumiininen takarunko.

Uuden Honda NT1100 runko on lainattu Honda CRF1100 Africa Twin -mallista, kuten ovat iskunvaimentimetkin. Showan täysin säädettävien iskunvaimentimien joustoa on hiukan lyhennetty ja se on nyt 150 mm sekä edessä että takana. Takaiskunvaimentimessa on lisäksi hydraulinen esijännityksen kaukosäätö. Etuteleskoopin putken halkaisija on 43 mm.

Vanteet ovat alumiinivalua ja ne on suunniteltu pienentämään tiestä runkorakenteisiin välittyvää värähtelyä, minkä pitäisi parantaa ajomukavuutta. Vanteet ovat myös erittäin jäykät mikä osaltaan parantaa ajotuntumaa varsinkin nopeissa kaarteissa.

Renkaat ovat kooltaan 120/70-17 edessä ja 180/55-17 takana. Edessä on kaksi 310 mm jarrulevyä 4-mäntäisin radiaalipuristimin.

NT1100:n painoon on suunnittelussa kiinnitetty erityistä huomiota. Ajovalmiina ja tankattuna paino on vain 238 kg. DCT-kaksoiskytkinautomaatilla varustettuna pyörä painaa 10 kg enemmän, eli 248 kg.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Moottori 

Honda NT1100:n moottorina on Africa Twinistä tuttu kaksisylinterinen 1,084 kuutiosenttimetrin 8-venttiilinen 2-sylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 75kW / 101 hv vääntävää ja helppokäyttöistä voimaa. Huippuvääntö on 104 Nm.

Sekä imusarja että pakoputkisto on suunniteltu uudestaan tuottamaan mahdollisimman lineaarista ja helppokäyttöistä voimaa. Myös käyntiääni on pehmeämpi.

Moottori on EURO5 päästövaatimusten mukainen ja erittäin polttoainetaloudellinen.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Moottorinohjauselektroniikka

NT1100 on varustettu kolmella esisäädetyllä ajo-ohjelmalla. Lisäksi siinä on kaksi muokattavissa olevaa ajo-ohjelmaa. Pyörässä on 3-asentoinen luistonesto ja 3-asentoinen keulimisen esto.

Kuljettaja voi muuttaa moottorin luonnetta eri ajo-ohjelmilla. Valmiina on kolme esisäädettyä ohjelmaa ja kaksi muokattavissa olevaa. URBAN on neutraali ajo-ohjelma, jossa moottorin tehontuotto ja moottorijarrutus ovat keskitasolla. RAIN-valinnan pehmeä tehontuotto ja vähäinen moottorijarrutus parantavat hallittavuutta liukkaalla ajopinnalla. TOURissa taas moottorin tehontuotto on maksimissaan, mikä parantaa suorituskykyä ajettaessa matkustajan ja matkatavaroiden kanssa. Moottorijarrutus on keskitasolla.

User1 ja User2 -asetuksilla kuljettaja voi muokata moottorin asetuksia halunsa mukaan ja tallentaa muutokset.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Kaksoiskytkinautomaattivaihteisto (DCT)

NT1100 on valittavissa myös kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. DCT-vaihteisto toimii täysin automaattisesti tai myös täysin manuaalisesti. Vaihteita voi vaihtaa ohjaustangon painikkeiden avulla käsin myös silloin, kun automaattivaihtaminen on valittuna. Kolmiasentoinen Sport-asetus (S) tuo lisää urheilullisuutta ajoon. Manuaalitilassa vaihteita vaihdetaan painikkeiden, tai lisävarusteena saatavan vaihdepolkimen avulla.

Honda on myynyt Euroopassa yli 200.000 kpl DCT-vaihteistolla varustettua moottoripyörää siitä lähtien, kun ensimmäinen VRF1200 DCT saapui markkinoille 2009. Vuonna 2020 53% Honda asiakkaista valitsi DCT-vaihteiston niissä malleissa joihin se on tarjolla. DCT-vaihteisto on mukava ja helppokäyttöinen, lisäksi se parantaa pyörän suorituskykyä vaihtamalla absoluuttisella tarkkuudella aina oikeaan aikaan. Itse vaihtotapahtuma kestää vain muutamia millisekunteja, mikä nopeuttaa kiihdyttämistä haluttuun vauhtiin.

Valittu ajo-ohjelma vaikuttavat myös DCT-vaihteiston toimintaan muuttamalla vaihtohetkeä.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Lisävarusteet

Honda NT1100 lisävarusteina on saatavissa mm. sivulaukut (joillain markkinoilla vakiovaruste), quickshifter perinteisellä vaihteistolla varusteltuun versioon, alumiiniset koristepaneelit laukkuihin, takalaukku, jne.

Tärkeimmät lisävarusteet on lisäksi kerätty paketeiksi, käyttötarkoituksen mukaan:

  • Urban pack:
  • - 50 litran takalaukku sisäkassilla ja comfort -selkänojalla
  • - 4,5 litran tankkilaukku
  • Touring pack:
  • - Comfort -satulat
  • - Matkustajan comfort -jalkatapit
  • - Sumuvalot
  • Voyage pack:
  • - 50 litran takalaukku sisäkassilla ja comfort -selkänojalla
  • - 4,5 litran tankkilaukku
  • - Comfort -satulat
  • - Matkustajan comfort -jalkatapit
  • - Sumuvalot

Hinta, saatavuus

Honda NT1100 hinta on normaalivaihteistolla 18.995 € ja DCT-automaattivaihteistolla varustettuna 20.590 €. Päälle tulevat paikkakuntakohtaiset toimituskulut. Toimitukset jälleenmyyjille alkavat tammikuussa 2022.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Tekniset tiedot

  • Moottori: Nestejäähdytteinen 2-sylinterinen rivimoottori, 4-tahtinen Kuutiotilavuus 1084 cc. Poraus x Isku 92 mm x 81.5 mm. Puristussuhde 10.1:1. Teho 75 kW / 101 hv / 7,500 rpm. Vääntö 104 Nm at 6,250 rpm. Öljytilavuus 4.8 – Manuaali / 5.2 – DCT. Polttoaineen syöttö: Honda PGM-FI elektroninen polttoaineen ruiskutus.
  • Vaihteisto: Kytkin: märkä monilevykytkin. Vaihdelaatikko: Manuaali 6 vaihteinen. DCT 6 vaihteinen. Toisioveto ketjulla. Runko: Tyyppi Kaksoiskehto, teräs / alumiininen takarunko
  • Alusta: Etuteleskooppi Showa 43 mm SFF-BP, 150 mm jousto. Takajousitus Honda Pro-Link, 150 mm jousto. Etu- ja takavanne alumiinia, 17". Eturengas 120/70R17 M/C. Takarengas 180/55R17 M/C. Jarrut: 2-kanavainen ABS. Etujarru 2 x 310 mm kelluvat levyt, radial -puristimet Takajarru 256 mm levy
  • Sähköjärjestelmä: Mittaristo 6.5” TFT kosketusnäyttö sekä LCD näyttö. Varkaudenesto: HISS käynnistyksen esto. Etuvalot LED päivävalotoiminnolla. Takavalot LED. Yhdistettävyys Apple CarPlay & Android Auto & Bluetooth. USB pistoke ja  12V liitin. Vilkkuautomatiikka. Vakionopeudensäädin. Viisiasentoinen ajotilan säätö. Quickshifter saatavilla lisävarusteena manuaalivaihteistolla varustettuun versioon.
  • Mitat ja painot: Mitat (pit x lev x kork) 2240 mm x 865 mm x 1360 mm (tuulilasi ala-asennossa) Akseliväli 1,535 mm. Ohjauskulma 26.5°. Jättö 108 mm. Istuinkorkeus 820 mm. Maavara 175 mm. Paino (ajovalmiina) 238 Kg - MT, 248 Kg - DCT. Polttoaineenkulutus 5 litraa / 100km. Polttoainesäiliön tilavuus 20.4 litraa.
  • Melutaso: L-urban 73.6 dB, L-wot 79.4 dB - DCT. CO2-päästöt: manuaali 110 g/km DCT 116 g/km
 

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Aiheesta aiemmin:

Videotiiseri: Africa Twiniin pohjautuva Honda NT1100 sport-tourer julkistetaan 21.10.2021 – tässäkö on uusi Transalp?

Hondalta tulossa NT1100-matkamalli, perustuu Africa Twinin moottoriin

Motouutisten koeajovideolla Hondan iso, 1100-kuutioinen Rebel: matala, automaattivaihteinen cruiseri

Hondalta täysin uusi 1100-kuutioinen Rebel – kuten uumoiltiin, uudella Africa Twinin moottorilla

Motouutisten kestotesti: Honda CRF 1100 Africa Twinin loppuraportti, osa 2: "Herrasmiesmaasturi"

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100. tukee Apple CarPlaytä ja Android Autoa. Pyörässä on myös Bluetooth-liitettävyys.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100. Tuulilasin korkeus ja kallistuskulma ovat säädettävilssä.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100. Etuvalot, tuulilasi ja kate.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.

Vuosimallin 2022 Honda NT1100.