Oheinen video Motorgin kesätilaisuudesta on vuodelta 2013, mutta asia on edelleen äärettömän ajankohtainen. 

Koeasetelma on sellainen, että motoristi on (toki hän ajaa demon aikana eri kaistaa kuin rekka) kyttäämässä sopivaa tilaisuutta ohittaa rekka, ja ajaa aivan liian lähellä rekkaa. Moottoripyörän kuljettajana toimii pyöränkäsittelyn ammattilainen Tommi Lumiaho, joka taatusti osaa jarruttaa prätkällä niin tehokkaasti kuin mahdollista.

Tosiasiat ja fysiikan lait kuitenkin puhuvat karua kieltään motoristia vastaan. Vaikka tilanne on tiedossa, havainnon ja hermojärjestelmän välinen viive tekee omat sekunnin kymmenyksensä, ennen kuin mitään konkreettista tapahtuu. Ja lisäksi tulee oma viiveensä jarrutuskäskyn välittämisestä kehoon, ja jarrutuksen käynnistymisestä.

Se noin sekunti riittää siihen, että tuolla turvaetäisyydellä motoristi jarrutuksen päätteeksi olisi syvällä rekan perässä, kun rekka olisi jo pysähtynyt. Ja edessä ajava henkilöauto pysähtyisi vielä nopeammin.

Kun tähän lisää sen, että aina ei motoristinkaan valppaus tiellä ole sataprosenttinen, niin riskit kasvavat entisestään. Mikä sitten olisi oikea turvaväli? 50 metriä, jopa 100 metriä? Joka tapauksessa motoristi tarvitsee aikaa, joten turvavälin tulee olla useitten sekuntien reagoinnin mahdollistava ja riippuu tietenkin myös käytetystä nopeudesta.

Samat etäisyysvaatimukset koskevat myös autolla-ajoa, ja talven aikaan jäisissä olosuhteissa turvaetäisyyttä kannattaa kasvattaa entisestään.

Voit katsoa videon myös täällä.

 

Aiheesta aiemmin:

Moottoripyörällä jarruttamisen myytit vastaan tosiasiat

Ajoturvallisuus 3: Miten moottoripyörä poikkeaa muista kulkuneuvoista?

Kuusi asiaa, jotka jokaisen motoristin on syytä ottaa huomioon helteellä

Rekkakuskin pyyntö motoristeille: "Älkää jääkö ohitustilanteessa vasempaan takakulmaan roikkumaan" – mutta mikä onkaan syy?