Motouutisten sivuilla on ollut runsaasti juttuja Intiassa valmistetuista Jawoista. Ne ovat kokonaan siellä suunniteltuja ja valmistettuja. Retroulkonäköön on istutettu modernia tekniikkaa, ja JawaTalli tuo malleista kahta, Jawa 300 CL:ää ja Jawa Perakia.

Perak on varsin tyylikäs bobberi ja varustettu isommalla, 334 cm3 moottorilla, kun klassikko-Jawaa muistuttavassa 300CL:ssä on 294 cm3 moottori. Tehot ovat vastaavasti Perakin eduksi 22,50 kW kontra 17 kW. Vääntöä bobberin moottori tarjoaa 32,74 Nm ja CL:n 25 Nm. Molemmat moottorit ovat nestejäähdytteisiä ja nelitahtisia sekä yksisylinterisiä.

Jawa 300 CL:n koeajoon pääset tästä: Motouutiset koeajaa: Täysin uusi Intiassa valmistettu Jawa 300 CL – aikakone menneisyyteen vai moderni käyttöpyörä?

Intian Jawat Tsekin kautta

Mikä on tällä hetkellä intialaisten Jawojen saatavuus, JawaTallin Arto Heino?

– Pyöriä on tällä hetkellä saatavilla kohtuullisen nopeasti Jawan kotimaan Tsekin tuontivaraston kautta, joten se ei ole ongelma, Arto Heino kertoo. 

Jawojen hinnat ovat Intian hintatasoon verrattuna Suomessa korkeat. Perakin saa 8300 eurolla ja CL 300:n 8004 eurolla plus toimituskulut. Rahdit, verotus ja pienet myyntimäärät tekevät tehtävänsä, mutta hinnat ovat vertailukelpoiset samantyyppisten pyörien kanssa.

Mielenkiintoisempi kuvio puolestaan on RVM Jawa 500 Scramblerin ja RVM Jawa 500 Adventuren valmistuksen kanssa. Ne on valmistettu Argentiinassa ja niissä käytetään ilmeisesti Kiinassa Hondan lisenssillä valmistettua kaksisylinteristä nelitahtista nestejäähdytettyä 471 cm3 rivimoottoria. 

Lisäksi Tsekissä valmistetaan kahta Jawa-mallia, 350 Scrambleria ja 350 OHC:tä. 

Päitsi-Jawa

JawaTallin osastolla oli nähtävillä myös Jorkki Korhosen rakentama Päitsi-Jawa. Sillä osallistutaan ensi viikonloppuna ajettavaan Päijänneajoon.

– Ensisijaisena tavoitteena on ajaa koko kisa läpi. Jos on vaativa luminen pöperökeli, niin Päitsi-Jawan pitäisi olla vahvoilla. Se sopisi pitkän akselivälinsä ansiosta hyvin lumisiin spooreihin, Heino uskoo.

Päitsi-Jawan puikkoihin on lupautunut Jorma Korhosen velimies Jukka, joten odotamme mielenkiinnolla miten kisassa käy.

– Alkuperäisestä pyörästä ei taida olla jäljellä muuta kuin moottori, runko ja etupään geometria. Kaikki muu on rakennettu uusiksi, Heino kertoo.

Motouutisten Anssi Kivinen on käynyt ajamassa pyörällä pariin otteeseen, ja päivitys on ollut ilmeisen onnistunut.

Jawojen tuuletuspäivä muuten järjestetään JawaTallilla 7.5. Lisätietoja varmaan löytyy jossain vaiheessa täältä.

Aiheesta aiemmin:

Motouutiset koeajaa: Päitsi-Jawa alkaa olla iskukunnossa!

Tällä projekti-Jawalla ajetaan Päitsillä 2022

Tässä ne nyt sitten ovat: uusklassiset Jawa ja Jawa Forty Two sekä bobber Perak