Shoei on siis ensimmäisenä suurena valmistajana astumassa heijastusnäyttökypärien valmistukseen. Emme ihmettele, että tämä on kestänyt, sillä se on iso askel otettavaksi. Ratkaistavana on monta asiaa: kypärään tulevan laitekokonaisuuden paino akkuineen. Miten sijoitellaan elektroniikkayksikkö, akku ja näyttöosa? Entä ohjauselektroniikka ja sen toiminta, näytön metafora ja helppous. Tarvittavat tiedot pitäisi nähdä helposti käyttipä kuljettaja ajaessaan laseja tai ei. Kuljettajan etupuolelle heijastetun kuvan ei myöskään saisi haitata näkyvyyttä tielle ja lisäksi kuvan pitäisi näkyä kaikissa ja mukautua kaikenlaisiin valaistusolosuhteisiin. Tuleeko ohjain ohjaustankoon vai kypärään? Entä kännykkäsovellus ja sen käyttö?

Shoei esitteli Opticson prototyyppiään Osakan moottoripyöränäyttelyssä, mutta kansainvälinen lehdistö uumoilee, että kypärä heijastusnäyttöineen on tulossa piankin tuotantoon.

Kypärän ratkaisut näkyvät oheisessa patenttikuvassa. Siinä heijastusnäyttöyksikkö asettuu oikean silmän päälle (Japanissa liikenne on vasemmanpuoleista, tuleeko Eurooppaan eri versio?), elektroniikka ja heijastettava näyttöpaneeli kypärän oikean leukaosan sisälle ja akku vasemman.

Shoei Opticson -prototyypin patenttipiirros.

Shoei Opticson -prototyypin patenttipiirros.

Opticson kommunikoi älypuhelimesi kanssa Bluetoothin avulla. Navigointiohjeina näytetään etäisyys ja suunta oikean silmän eteen. Heijastusnäytön kirkkautta säädetään ympäröivään valaistukseen mukauttavan sensorin avulla.

Navigointi on heijastusnäytön päätoiminto, mutta Opticsonilla voi myös vastata puheluihin tai soittaa.

Asiasta kertoi mm. Rideapart. Osakan messujen esittelyvideolla (japaniksi) voit bongata Opticsonin.

Shoein mukaan toiminnan on tarkoitus auttaa kuljettajaa pitämään katseensa tiessä. Kaikki informaatio tulee suoraan silmään ilman, että tarvitsee katsoa alaspäin tai mittaristoon.

Kuljettajan kannalta on toivottavaa, että toiminta on mahdollisimman huomaamatonta ja informaatio laadukasta, eli sellaista, ettei se rasita ylimääräisesti kuljettajan huomiokykyä, vaan tukee ajotapahtumaa.

Odotamme mielenkiinnolla Shoein ratkaisua ja sen toteutusta.

Shoei Opticson -prototyyppi.

Shoei Opticson -prototyyppi.

Heijastusnäyttöhistoriaa

Muistatte mahdollisesti esimerkiksi amerikkalaisen kypärävalmistaja Skullyn, jonka perustajien keräämät sijoitusrahat menivät makeaan elämään:

Motouutiset 5 v sitten: Maailman älykkäin laajennetun todellisuuden kypärä – Skully AR-1

Konkurssin tehnyt laajennetun todellisuuden kypärävalmistaja Skully palaa

Toisin kuin jälkimmäisessä jutussa todetaan, Skully ei enää ole toiminnassa, viimeiset tiedot siitä ovat vuoden 2020 alusta.

Sitten on tietysti amerikkalais-suomalainen Nuviz, joka sai kyllä toimivan tuotteen, kypärän lisälaitteena markkinoille, mutta ei onnistunut myymään sitä tarpeeksi.

Heijastusnäytöllä varustetun Nuviz-monitoimilaitteen taru jäi lyhyeksi – vai jäikö?

Aiheesta aiemmin:

CrossHelmet: uusi heijastusnäytöllä varustettu älykypärä tulossa?

EyeRide HUD: lopultakin pienikokoinen ja älykkäästi toteutettu kypärään asennettava heijastusnäyttö

Aegis Rider: Vallankumouksellinen tekoälyä hyödyntävä kypärän heijastusnäyttö varoittaa ja näyttää oikeat ajolinjat

Revan: Kypärän heijastusnäyttö näyttää vaaralliset sokeat pisteet

Shoei esitteli hävittäjälentäjämäisellä heijastusnäytöllä varustetun IT-HT-kypärän