Stark Varg ja Seb Tortelli.

Stark Varg ja Seb Tortelli.

Eicher Motors on maksanut kertomansa mukaan 50 miljoonaa euroa 10,35 prosentin osuudesta Stark Futuressa. Viime mainittu nousi maailmanmaineeseen vuoden 2021 lopulla esittelemällä Varg-nimisen sähkömotocross-pyörän. Ensimmäisen Stark Vargin piti rullata ulos tehtaalta jo viime syksynä, mutta nyt toimitusaikataulun aloitusta on venytetty elokuuhun 2023.

Kauppa ja sen mukana tullut rahoitus varmistanee Vargin eli "Suden" päätymisen tuotantoon kaavaillussa aikataulussa. Samalla Eicher Motors saa edustajansa Starkin hallitukseen.

Stark Futuren paamaja.

Stark Futuren paamaja.

Eicher Motors omistaa Royal Enfieldin ja sillä on yhteistyösopimus mm. Volvon kanssa hyötyajoneuvojen valmistamisesta Intiassa. 

Eicher Motorsin pääjohtaja Siddhartha Lalin mukaan hänen yrityksensä investoi Starkiin, koska arvostaa yrityksen kykyä haastaa perinteisillä moottoreilla varustetut kilpailijat.

– Moottoripyörät eivät helposti taivu sähköteknologiaan kehityksen tässä vaiheessa sellaisten haasteiden vuoksi kuin ajomatka latauksella, akuston pakkaaminen, paino ja kustannukset. Tämä on estänyt segmentin kasvun näihin asti. Stark Future on kyennyt ymmärtämään ja valjastamaan EV-teknologian potentiaalin ja dramaattisesti lyömään bensiinikäyttöisten vastaavien pyörien ominaisuudet ilman kompromisseja ajomatkan, painon, koteloinnin ja kustannusten suhteen, Lal kertoi. 

– Uskomme, että Stark Futurella on paras potentiaali todelliseen läpimurtoon vapaa-ajan moottoripyöräilyssä, ja potentiaalia käyttää tätä vahvaa perustaa laajentaakseen muihin segmentteihin ja niiden taakse.

Royal Enfieldin CEO B. Govindarajan.

Royal Enfieldin CEO B. Govindarajan.

Royal Enfieldin pääjohtaja B. Govindarajan puolestaan näki kaupassa välitöntä synergiaa. RE avittaa Starkia teollistumisprosessissa ja tuotannon käynnistämisessä. Samalla yritys hyötyy Starkin sähköisten ajoneuvojen (EV) valmistuksen osaamisesta, ja voi hyödyntää sitä omissa sähkömoottoripyörien valmistuksen tavoitteissaan. 

Govindarajan myös lupasi RE:n liittyvän sähkömoottoripyörävalmistajien joukkoon tulevaisuudessa ja vahvisti, että 50 miljoonan euron sijoitus varmistaa Stark Futuren pääsyn markkinoille.

– Stark Vargissa olemme uskoakseni julkistaneet mallin, joka on pistänyt mittarit uusiksi, Stark Futuren perustaja ja pääjohtaja Anton Wass kertoo. – Tieto siitä, että pyörän tekninen perusta leviää laajemmalle ja tulee käytetyksi useammissa koneissa ja tuotteissa on meille taas yksi ylpeydenaihe.

Starkin CEO Anton Wass.

Starkin CEO Anton Wass.

Stark Futuren sisäpiiriläiseltä saadun tiedon mukaan "investointi avaa tietä pitkäaikaiseen yhteistyöhön RE:n kanssa sekä tutkimus- että tuotekehitystyössä, teknologian lisensioimisessa sekä valmistuksessa".

Aiheesta aiemmin:

Hurjat täyssähköiset Stark Varg -motocrosspyörät myyntiin BikeTeamin liikkeisiin

Sähkömoottorinen Stark Varg -motocrosspyörä – 80 hv, 938 Nm, 110 kg – myi 1000 kpl 24 tunnissa, kun myynti avattiin

Stark Varg: sähköinen motocrosspyörä – enemmän tehoa ja tuplaväännöt!