"Harley-Davidson näytti jatkuvaa edistystä Hardware-strategiansa toteuttamisessa tällä neljänneksellä, huolimatta siitä, että makroekonomiset olosuhteet vaikuttivat sekä liiketoimntaan että asiakkaisiimme. Tuotannon katkaisu, jonka koimme myöhään neljänneksellä vaikutti toimituksiin, mutta saavutimme vähittäismyynnin kasvua neljänneksellä myyntikatteen vahvan nousun lisäksi," totesi Harley-Davidsonin pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Jochen Zeitz. "Luotamme kykyymme navigoida läpi lähitulevaisuuden vastatuulien ja pysymme opitimistisina tulevaisuuden suhteen ennen kaikkea julkistettuamme mullistavat CVO-mallit ja juhlavuotemme kunniaksi järjestämiemme tilaisuuksien valtava osanotto. Ne voimistavat brändin jo entisestään suuria vahvuuksia."

Toisen vuosineljänneksen tulos

Harley-Davidsonin liikevaihto laski vuoden toisella neljänneksellä edellisvuoteen verrattuna 2 % 1,47 miljardista dollarista 1,45 miljardiin. Liikevoitto puolestaan putosi 20 % 278 miljoonasta 221 miljoonaan dollariin. Laimennettu osakekohtainen tulos oli 1,22 dollaria, sekin 16 % pienempi kuin edellisvuoden EPS, 1,46 dollaria.

HDMC:n, eli moottoripyörämyynnin liikevaihto pieneni 4 %. Kappalemääräisesti toimitukset jälleenmyyjille putosivat 10 % suunnittelemattoman tuotannonkeskeytyksen vuoksi. Se johtui ali- ja osahankkijaongelmista, lisää tässä jutussa: Harleyn tuotantokatkoksessa onkin taas kyse laatuongelmasta

Valmistaja toimitti jälleenmyyjilleen kaikkiaan 42 900 Harrikkaa ympäri maailman. Määrässä on 10 prosentin lasku edellisvuoden 47 900 pyörään verrattuna. 

Tuloksessa vaikuttaa lisäksi jaksolle kirjattu 32 miljoonan dollarin tappio Livewire-sähkömoottoripyörästä.

Harrikkojen kuluttajamyynti kasvoi

Harley-Davidsonin moottoripyörien kuluttajamyynti, siis liikkeistä asiakkaille myytyjen, uusien pyörien määrä kasvoi globaalisti kaikkialla muualla paitsi EMEA:ssa, Euroopan - Afrikan alueella. Siellä myytiin 8100 Harrikkaa, kun vuotta aiemmin myynti oli 8700 kappaletta. Syynä myynnin vähenemiseen oli H-D:n strategiansa mukainen poistuminen tietyistä maista sekä mallivalikoiman pienentäminen.

Pohjois-Amerikassa nähtiin pitkästä aikaa 1 prosentin verran kasvua 34 700:sta 35 100 myytyyn pyörään. Kasvun aiheuttajina olivat Grand American Touring ja Cruiser-mallistot.

Aasian ja Tyynen meren alueella kasvua tuli peräti 24 %. Viime vuoden toisella vartilla alueella myytiin 6 000 Harrikkaa, nyt 7500. Latinalaisessa Amerikassa kasvua tuli 4 %, mutta pyöriä myytiin vain 800.

Kaikkiaan Harrikoita toimitettiin asiakkaille 3 % enemmän kuin vuotta aiemmin, 51 500 kappaletta.

Sähkömoottoripyöriä valmistavan tytäryhtiö Livewiren myynti sakkasi pahasti viimevuotiseen verrattuna: niitä meni kaupan vain 33 kappaletta, kun aiempi luku oli 225. 32 miljoonan dollarin tappio oli linjassa ennakkoarvion kanssa ja aiheutui S2 Del Mar -mallin tuotekehityskustannuksista.

Liikevaihtoa yhtiölle kertyi jakson aikana 7 miljoonaa dollaria, 44 % vähemmän kuin edellisvuoden 13 miljoonaa.

Ensimmäinen vuosipuolisko

Harleyn ensimmäinen vuosipuolisko meni kokonaisuudessaan hyvin toisen vartin tuotantokatkoksesta huolimatta. Liikevaihto kasvoi 2,55 miljardista dollarista 2,75 miljardiin ja liikevoitto 795 miljoonasta 975 miljoonaan dollariin.

Osakekohtainen laimennettu tulos nousi 2,91 dollarista 3,27 dollariin.

Harley-Davidsoneja toimitettiin jaksolla jälleenmyyjille 105 171 kappaletta, missä oli noin 2500 kappaleen verran kasvua edellisvuoteen nähden.  

Harley uudisti koko vuotta 2023 koskevan ohjeistuksensa: Moottoripyörävalmistuksen liikevaihto pysyy samalla tasolla - nousee 3 %. Livewirejä myydään 600-1000 kappaletta. Livewire-tytäryhtiön tappio noin 115-125 miljoonaa dollaria.

Aiheesta aiemmin:

KESKIVIIKKO 14.6.2023 

Harrikan uudet CVO-mallit suolaisesti hinnoiteltu: lähtöhinta 61 800

PERJANTAI 24.2.2023

Harley-Davidsonin Euroopan 120-vuotisjuhlat järjestetään Budapestissä – neljä päivää V2-koneiden jylyä ja musaa sekä muuta biletystä

TORSTAI 19.1.2023

Tässä ovat Harley-Davidsonin uudet, mykistävät, rajoitetun valmistuserän 120-vuotisjuhlamallit

Harleyn tuotantokatkoksessa onkin taas kyse laatuongelmasta