Yamaha Motoroid 2 ja sen 'kasvot'.

Yamaha Motoroid 2 ja sen 'kasvot'.

Lokakuun 25. päivä alkaa Tokiossa suuri messutapahtuma, Japan Mobility Show 2023, joka kestää aina marraskuun viidenteen päivään saakka. Siellä Yamaha tuo näytille monenmoista, muun muassa sähköisiä kaksipyöräisiä ja myös audiopuolen asioita, mutta erityisesti Motoroid 2 -konseptin. Ehkä sen oikea nimi olisi robottimoottoripyöräkonsepti?

Alunperin tutkielma tunnettiin nimellä Motobot, sitten Motoroid, ja nyt on edetty jo Motoroid 2 -versioon.

Motobotista lisää tässä: Yamahan moottoripyörää ajava robotti avasi uuden pelin - lupasi haastaa Tohtori Rossin

Yamaha Motoroid 2.

Yamaha Motoroid 2.

Motoroid 2 on tutkielma siitä, millaisia ihmisen ja koneen väliset käyttöliittymät ovat tulevaisuudessa. "Tämä kokeellinen malli sulattaa liikkuvuuden älyteknologiaan tarkoituksenaan tutkia tätä kysymystä", todetaan Yamahan tiedotteessa.

Yamaha Motorin hypoteesin mukaan aikaansaamalla läheisemmän suhteen kuljettajan ja koneen välillä, nämä kaksi tavallaan resonoisivat harmonisemmin. Se merkitsisi sitä, että näiden kahden sulautuminen yhdeksi saisi ikään kuin uusia muotoja.

Sen vuoksi Motoroid 2 lienee saanut "inhimilliset" kasvot ja se on rakennettu tuntumaan elävältä, jos joku istuu sen selkään. Inhimillisyys tuo koneen lähemmäs kuljettajaa, pohdittaneen nousevan auringon maassa.

Yamaha Motoroid 2 nostaa ilmeisesti jonkin sortin keinokuljettajan esille, jos oikea puuttuu.

Yamaha Motoroid 2 nostaa ilmeisesti jonkin sortin keinokuljettajan esille, jos oikea puuttuu.

Seuraa vierellä kuin koira?

Korkealentoiset hypoteesit ovat mielenkiintoisia, mutta mikä ja mitä Motoroid 2 käytännössä oikein on ja osaa? Se on takanavan sähkömoottorilla varustettu henkilökohtaiseen liikkumiseen tarkoitettu moottoripyörä. Se pystyy tunnistamaan omistajansa, nousemaan sivuseisontatuelta, ja liikkumaan omistajansa vierellä. Mutta lisäksi se on elävän tuntuinen, jos joku ajaa sillä, ja sen presenssi on enemmänkin kuin elämänaikaisen kumppanin. 

Todella villi ominaisuus on ison "lonkkanivelen" varaan rakentuva aktiivinen tasapainon hallinta. Lonkkanivel tarkoittaa tässä sitä, että takakeinuhaarukan liitospiste runkoon on rakennettu kääntyväksi niveleksi. Yamaha käyttää järjestelmästä nimitystä Active Mass Center Control System (AMCES) eli aktiivinen massakeskuksen hallintajärjestelmä. Sitä käytetään havainnointiin sekä pitämään pyörän tasapaino hallinnassa.

Yamaha Motoroid 2 ja napamoottori.

Yamaha Motoroid 2 ja napamoottori.

Pyörässä käytetään hahmontunnistukseen keinoälyä, jonka avulla tunnistetaan omistaja sekä tämän eleet. Näitä molempia ominaisuuksia on petrattu uudessa versiossa.

Kuvien perusteella jonkinlainen "keinoajaja" nousee kuskin paikalle, mikäli oikeaa ei ole kyydissä ja pyörä on liikkeessä. Keinokuljettaja korostoaa konseptin futurismia. Onko se sitten helpompi katsojan mielestä sulattaa niin, on mielenkiintoinen kysymys.

Motoroid 2 on melko villin näköinen, ja sen "kasvot" herättävät varmasti hämmennystä kanssaliikkujissa ainakin alkuun. Oheisten kuvien perusteella voit muodostaa pyörästä oman mielipiteesi. Mitä ajatuksia Motoroid 2:n "inhimillisyys" herättää sinussa? Jos haluat, voit jakaa mielipiteesi asiasta kanssamme lähettämällä viestiä toimitus (att) motouutiset.fi.

Lisätietoja Yamahalta täältä.

Yamaha Motoroid 2.

Yamaha Motoroid 2.

Aiheesta aiemmin:

LAUANTAI 22.9.2018 12:39

Yamahalle kultainen muotoilupalkinto Motoroid-robottimoottoripyörästä

LAUANTAI 14.10.2017 11:00

Yamaha esittelee Tokiossa villin konseptin: Motoroid on interaktiivinen robottiratsu

TIISTAI 12.1.2016 10:05

Humanoidirobotti kisaamaan Valentino Rossin kanssa autonomisesti jo 2017?

TORSTAI 29.10.2015 08:56

Yamahan moottoripyörää ajava robotti avasi uuden pelin - lupasi haastaa Tohtori Rossin

Yamaha Motoroid 2.

Yamaha Motoroid 2.

 

Yamaha Motoroid 2.

Yamaha Motoroid 2.

Yamaha Motoroid 2.

Yamaha Motoroid 2. Akusto.

Yamaha Motoroid 2.

Yamaha Motoroid 2.

Yamaha Motoroid 2.

Yamaha Motoroid 2.