Tyler O'Hara ja Indian Challenger -bagger.
Indian Motorcycles lähti yhteistyössä S&S Cyclen ja Mission Foodsin kanssa ikonisen Burt Munron jalanjäljille Bonnevillen legendaariselle suolatasangolle uteliaana tietämään, miten nopeasti sen King of the Baggers -kisapyörä (KOTB) pystyy kulkemaan.
Kuljettajana toimi kaksinkertainen King of the Baggers -sarjan mestari Tyler O'Hara. Ennätysyrityksessä käytetty Indian Challenger on S&S:n rakentama.
Selvisi, että pyörä kulki varsin mallikkaasti, koska vanha AMA 2000cc APS-AG -ennätys kuskattiin reippaalla marginaalilla romukoppaan. Kirjainlyhennelmässä A tarkoittaa "erikoisrakenteisten moottoripyörien" luokkaa, PS on "osittain streamlined" ja AG tarkoittaa "muunneltua polttoainetta käyttäviä".
Entinen ennätys oli vuodelta 1972, jonka ajoi J. Angerer Triumphilla, ja kirjattiin lukemin 169,828 mailia, 273,312 kilometriä tunnissa.
Uuden ennätyksen O'Hara kellotti 194,384 mailiin, 312,831 kilometriin tunnissa.
Suolatasanko on nimensä veroinen.
"Bonneville on pyhä paikka"
"Bonneville on pyhä paikka – ei vain Indian Motorcyclelle, vaan koko moottoriurheilulle. S&S:n insinöörit ovat vuosikymmeniä jahdanneet nopeusennätyksiä suolatasangolla, ja olemme pitkään puhuneet siitä, mitä King of the Baggers Indian Challenger -moottoripyörämme siellä voisi saada aikaan. Vaikka olemme ylpeitä ennätyksen rikkomisesta, tässä ponnistelussa oli kyse enemmän kuin vain nopeusennätyksen saavuttamisesta – kyse oli edeltäjiemme legendojen kunnioittamisesta ja itsemme puskemisesta ajamaan niin nopeasti kuin pystyimme," totesi Gary Gray, Indian Motorcyclen tuoteteknologian, kilpa-ajo- ja huoltotoimintojen varatoimitusjohtaja
King Of The Baggers Indian Challengeriin tehdyt muutokset
Ennatysajossa kaytetty Indian Challenger.
- - Pyörää madallettu, koska kallistuskulmaa ei vaadita
- - Katteita kavennettu aerodynaamisen tehokkuuden parantamiseksi
- - Polttoainesäiliötä muokattu luokkavaatimusten mukaiseksi ja kuljettajan paremmaksi sijoittumiseksi katteen taakse
- - Pieniä moottorin muutoksia, jotka olivat mahdollisia maanopeusennätyksessä vaadittavan rajallisen ajoajan vuoksi lisätehon saamiseksi
- - Alkuperäisen painoinen kampiakseli
- - Puristuslukua nostettu KOTB:n vakiospesifikaatioon verrattuna korkeaoktaanisemman polttoaineen käyttämiseksi
- - Asennettiin Dunlopin paremmin ennätysyrityksiin sopivat renkaat
Koko projektin tiimi yhteiskuvassa.
Alla näkyvän ennätysajosta kertovan videon voit katsoa myös täällä.
Aiheesta aiemmin:
Legendaarinen nopeusennätysten haltija Sturgisin Hall of Fameen
Motouutiset 5v sitten: Tähän pystyy harva: uusi nopeusennätys 36 vuotta kuoleman jälkeen
Legendan veljenpojanpoika yrittämässä 200 mailin haamurajan rikkomista Indianillaan Bonnevillessä
Tyler O'Hara, Indian Challenger ja Bonnevillen suola-aavikko.