"Moottoripyörä on kapeampi ja huomattavasti pienempi ajoneuvo kuin henkilöauto. Talven aikana kaksipyöräisiä on näkynyt tien päällä vain harvakseltaan, joten oman havainnoinnin uudelleen totuttaminen moottoripyörään vaatii valpastumista. Mitä pienempi lähestyvä ajoneuvo on, sitä vaikeammaksi etäisyyden ja nopeudenarviointi muuttuu. Pääsääntöisesti etäisyydet yliarvioidaan ja nopeudet aliarvioidaan," todetaan Liikenneturvan tiedotteessa. 

Autoilija, valmistaudu havainnointiin ajoissa

Yksittäisonnettomuuksien jälkeen yleisimmät kaksi moottoripyöräonnettomuutta ovat kolmion takaa moottoripyörän eteen tuleva auto ja vastaantulevan auton kääntyminen vasemmalle motoristin eteen.

– Onnettomuuksissa näkyy selvästi auton kuljettajan havaintovirhe. Risteyksessä suoraan kohden lähestyvä moottoripyöräilijä voi jäädä rekisteröimättä, jos katse hakee auton kokoista tulijaa. Mikäli mahdollista, kannattaa sivutieltä tullessa aloittaa päätien havainnointi jo ennen risteystä. Näin tien liikenteen huomaaminen ei jää vain yhden havainnointikohdan varaan, koulutusohjaaja Toni Vuoristo selventää.

Olennaista on myös tarkistaa kuollut kulma aina ennen kaistanvaihtoa ja seurata taustapeilistä liikenteen kehittymistä.

Moottoripyöräilijä voi parantaa näkyvyyttään ajotavalla ja -varusteilla

Hyvissäkään sääolosuhteissa ei motoristia aina havaita. Moottoripyöräilijä voi parantaa havaittavuuttaan pitämällä riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ja kiinnittämällä huomiota ajolinjaan.

– Kunnon turvavälillä moottoripyörällä ei ajaudu edellä kulkevan katveeseen. Samoin kannattaa varoa ajamasta kovin lähellä tien oikeaa reunaa, näin motoristi erottuu ympäristöstä paremmin. Liikenteessä toisen etäisyys ja nopeus arvioidaan yleensä nopeusrajoituksen mukaan. Kun välttää kovia kiihdytyksiä ja noudattaa rajoituksia, motoristi ei yllätä muita liikkujia ja on paremmin ennakoitavissa, koulutusohjaaja Erkka Savolainen toteaa.

Myös valojen käyttö vaikuttaa moottoripyöräilijän näkymiseen. Kaukovalojen käyttö valoisan aikaan vaikeuttaa muiden tekemiä arvioita moottoripyöräilijän nopeudesta ja etäisyydestä. Valoisan aikana kannattaakin käyttää lähivaloja.

Valkoinen tai kirkkaan värinen kypärä ja ajoasu erottuvat myös liikenteestä paremmin kuin mustat varusteet.

Missä massiivinen tietoisku-kampanja?

Motouutiset jää edelleen kärsimättömänä odottamaan Liikenneturvalta jättimäistä kevätkampanjaa, jossa televisiotietoiskuin, lehti- ja netti-ilmoituksin sekä tienvarsimainoksin muistutetaan autoilijoita siitä, että moottoripyörät ovat tulossa liikenteeseen sekä että niiden huomaamiseen pitää asennoitua ja orientoitua. Kampanjaa ei edes tarvitse keksiä itse, sillä maailmalta löytyy toimivia malleja loputtomasti.

Aiheesta aiemmin sivuillamme mm.:

Motoristi, miten tunnistat vaaran merkit - itsessäsi?

Kahdeksan asiaa, mitkä jokaisen autoilijan pitäisi tietää moottoripyöräilystä

Miksi emme näe moottoripyöräilijää tiellä?

Tuore tutkimus vahvistaa: motoristien näkymättömyys johtuu harvinaisuudesta

SMOTO:n V Motoparlamentti löysi keinoja motoristin turvallisuuden parantamiseksi

Taas tämä alkaa: "näkymättömät"motoristit jäävät auton alle