Kaikkien motoristien yhteinen nettilehti

Saila Haaparanta ja Harley.

Kansalaisaddressin alkuunpanija Saila Haaparanta: Hallituksen mp-verokaavailut epäilyttäviä - torpattava ennen kuin myöhäistä

Motoristit

Siinä missä me muut ähkimme ja vääntelimme käsiämme Suomen hallituksen kummallisia veneitten ja moottoripyörien ajoneuvoverokaavailuja kohtaan, Saila Haaparanta Kangasalta laittoi pystyyn kansalaisaddressin, jonka tarkoituksena on kerätä mahdollisimman paljon "Ei Verolle" -ääniä. Tätä kirjoitettaessa EI-ääniä on kertynyt jo 23 302, ja lisää toivottavasti tulee. Haaparantaa huolestuttaa eniten veron epäoikeudenmukaisuus ja hallituksen epämääräinen ja salaileva toiminta asian suhteen: "Kohta meillä on kaikki verolla viimeistä mopoa ja moottorikelkkaa myöten". Lue lisää ›

Prätkähiiri Minna Jokinen ja hänen uskollinen ratsunsa

Prätkähiiri Minna Jokinen haaveilee seuraavaksi ajamisesta Australiassa

Motoristit : Honda

Minna Jokinen ajoi vuonna 2014 moottoripyörällä ensimmäisenä suomalaisena naisena yksin maailman ympäri. Matkaan meni 87 vuorokautta ja 17 tuntia, joka samalla oli käytetyn ajan osalta epävirallinen maailmanennätys naisen ajamana. Vaikka maailmanympäriajomatkan jälkeen yksityiselämässä eteen tulleet vastoinkäymiset laannuttivat hieman ajohaluja, niin hänen uskollinen ratsunsa, vuosimallin 2002 Honda XL 650V Transalp "Ransu" ei ole täysin joutunut talliin lepäämään. Prätkähiirenäkin tunnettu Minna Jokinen suunnittelee tulevalle syksylle jälleen pidempää reissua, tällä kertaa kohteena Australia. Lue lisää ›

Sanna Kärkkäinen ja työkalu.

Sanna Kärkkäinen Enduron MM-neloseksi kantaluun murtumisesta huolimatta

Motoristit

Sanna Kärkkäisen tavoitteena oli ajaa viiden parhaan joukkoon tämän kauden Enduron MM-sarjassa. Tavoite täyttyi Kärkkäisen ajettua neljänneksi, huolimatta siitä että hän helmikuussa Mäntsälässä ajetussa Enduron SM-avauskilpailussa mursi jalastaan kantaluun. 22 vuotias Kärkkäinen on ajanut moottoripyörällä pienestä pitäen. Tapasimme hänet Hyvinkään Vauhtipuistossa järjestetyssä naisille suunnatussa moottoriurheilutapahtumassa. Lue lisää ›

Maailmanmestari Kirsi Kainulainen.

Kirsi Kainulainen: maailmanmestaruuteen selkä "paskana", selittelemättä

Motoristit

Siinä missä suomalaisessa olympiaurheilussa riittävät hyvät fiilikset eikä mitalitavotteita tarvitse asettaa, suomalaisessa moottoripyöräurheilussa on pakko pärjätä, jos aikoo jatkaa lajin parissa. Hyvä esimerkki on tuore ratamoottoripyöräilyn sivuvaunuluokan maailmanmestaripari Pekka Päivärinta ja Kirsi Kainulainen, jotka todella isoja uhrauksia tehden nousivat maailmanmestaruuteen, joka Pekalle oli jo viides ja Kirsille ensimmäinen. Kirsin selkä oli sellaisessa kunnossa heinäkuusta lähtien, että tavalliselta ihmiseltä olisivat jääneet työt, kisat ja kaikki muukin väliin, kun kipu oli jatkuvaa ja jalka tunnoton. Nyt Kirsin selkä on leikattu, ja elämä näyttää kivun osalta valoisammalta. Mutta tahtoa pitää olla, muuten ei korkeimmalla tasolla pärjää. Lue lisää ›

Taru Koskinen. Vanha pyörä, uusi harrastus.

Taru Koskinen hyppäsi endurosta motocrossiin

Motoristit

Taru Koskinen on ollut tuttu näky enduroradoilla meillä ja maailmalla. Vuodesta 2001 asti enduroa ajanut Koskinen on kilpailu-uransa lisäksi toiminut enduro-oppaana ja -kouluttajana. Ensimmäisen kerran tapasimme Koskisen hänen ollessaan enduro-oppaana Saariselällä MotoJysky:n järjestämällä Six Night Enduro Safarilla. Lappi ja sen luonto ovatkin Koskiselle hyvin rakkaat. Tavatessamme hänet Hyvinkään Vauhtipuistossa järjestetyssä naisille suunnatussa moottoriurheilutapahtumassa, kurat hänessä ja hänen pyörässään olivatkin tulleet motocross-radalta. Mistä innostus lajin vaihtoon? Lue lisää ›

Pekka Päivärinta ja Kirsi Kainulainen saapuivat lähes suoraan MM-kahinoista Hyvinkään vauhtipuistoon.

Maailmanmestarit Pekka Päivärinta ja Kirsi Kainulainen: Ensi vuosi on vielä auki, mutta ei tämä tähän jää

Motoristit

Hyvinkään Vauhtipuistossa järjestettiin torstaina moottoriurheilutapahtuma, joka oli suunnattu erityisesti eri moottoriurheilulajeista sekä niillä ajamisesta kiinnostuneille naisille. Tapahtuman ehdottomia kohokohtia oli, kun tuoreet sivuvaunuluokan maailmanmestarit Pekka Päivärinta ja Kirsi Kainulainen saapuivat paikalle lähes suoraan Iso-Britannian Donington Parkista. Moottoriurheilutv:n Nita Korhonen kukitti ja Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala ja toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist ojensivat shampanjapullot tuoreille maailmanmestareille Pekka Päivärinnalle ja Kirsi Kainulaiselle. Kukituksen ja shamppanjasuhkutuksen jälkeen pääsimme kuulemaan tuoreiden maailmanmestareiden mietteitä. Lue lisää ›

Kevin Clemens Bonnevillessä. Pyörän vahaaminen menossa.

Nopeusennätystä jahtaamassa Bonnevillessä sähköisellä sivuvaunumoottoripyörällä

Motoristit

Uusiseelantilaisella insinöörillä Kevin Clemensillä on hallussaan useita moottoripyörien nopeusennätyksiä. Kaikki ne on ajettu sähkömoottoripyörillä. Sellaisella mies parhaillaankin on Bonnevillessä tekemässä uusia ennätyksiä. Tällä kertaa laitteena on sähkömoottorilla varustettu sivuvaunumoottoripyörä, ja mikä kiinnostavaa, sen on johtanut hänet tekemään tohtorinväitöskirjaa asymmetristen kappaleiden aerodynamiikasta uusiseelantilaiseen Canterburyn yliopistoon. Lue lisää ›

Reijo Myllymaa on yksi Imatranajo-veteraaneista.

Imatranajon veteraani Reijo Myllymaa: "Masokismia olla rata-aidan väärällä puolella"

Motoristit : BMW

Imatranajon radan varsi täyttyi katsojista viimeistään aika-ajojen jälkeen, kun varsinaiset kilpailut alkoivat. Kisayleisön joukosta löytyi Imatranajoissa itsekkin aikanaan ajanut, BMW-piireissä hyvin tunnettu Hämeenlinnalainen Reijo Myllymaa. Kisapyörien suhahtaessa ohi hän ehti värikkäin sanakääntein kertoa vähän omasta historiastaan. Näiden tarinoiden äärellä olisi viihtynyt pidempäänkin. Lue lisää ›

Ajoharjoittelussa käyttämäni Honda CBR250R

Tarakkaharakasta motoristiksi, osa 3: ajo-opiskelun ilot ja surut

Motoristit

Juhlavuosi: kymmenen vuotta tarakkaharakkana. Kymmenen vuoden aikana Suomi on ehtinyt tulla tutuksi myös moottoripyörän selästä käsin. Puolitoista vuotta sitten pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni itse kokeilemaan moottoripyörällä ajoa. Silloin karisivat viimeisetkin kuvitelmat siitä, että jo olemassa olevasta AB-kortista huolimatta tuosta vain hyppäisin pyörän selkään nauttimaan ajon tuomasta hurmiosta. Ajointoa hillitsi myös tosiasia: meillä ei ollut aloittelijalle soveltuvaa pyörää. Lue lisää ›

Mp-onnettomuuden jälkeisen albumin, 1975 julkaistun The Basement Tapesin kansi.

Bob Dylanin mp-onnettomuudesta huomenna 50 vuotta - pysyy edelleen mysteerinä

Motoristit : Triumph

Yksi maailman tunnetuimmista ja vaikutusvaltaisimmista pop-muusikoista kautta aikojen on kiistatta Bob Dylan. Monet hänen uraansa perehtyneet tietävät, että mies ajoi moottoripyörällään kolarin 50 vuotta sitten, mutta kukaan ei oikeastaan tiedä, mitä tapahtui ja miten Dylanille kävi. Mies kun on varsin usein puhunut median edustajille mitä sylki suuhun tuo. Onnettomuus ja sen jälkeinen vetäytyminen pariksi vuodeksi julkisuudesta saattoivat kuitenkin tarjota miehelle mahdollisuuden kehittyä merkittävästi artistina ja toipua monen vuoden jatkuvan tien päällä olon ja rock-tähden elämän varjopuolien mm. amfetamiinin ja heroiniin käytöstä. Lue lisää ›

Loppujen lopuksi kysymyksessä on kuitenkin hauskasta ajanviettoharrastuksesta. (Ei ole mutkateiden voittanutta.)

Moottoripyörällä ajaessa ei voi koskaan olla oikeassa

Motoristit

Tiedustellessani yksittäisten moottoripyöräajotuntien hintaa ja suositeltavaa tuntimääriä sain hieman mutkan kautta Teemu Ansakiven yhteystiedot. Autokoulu Moviassa liikennekouluttajana työskentelevän Ansakiven kanssa käymämme keskustelu ryöstäytyi käsittelemään moottoripyöräilyä ja moottoripyöräkoulutusta hieman laajemminkin ovathan hänen oppilaansa pääasiassa tulevia ja olevia motoristeja. Ensisijaisesti Ansakivi on motoristi, jolle ajo maistuu työajojen jälkeenkin, kun vain aikaa löytyy. Lue lisää ›

Kirjoittaja ja Jyri 'Jysky' Tengman.

Tarakkaharakasta motoristiksi, osa 2: Mistä oppi ja ensi kokeilut

Motoristit

Olen saanut nauttia Tarakkaharakkana olosta jo kymmenen vuotta. Vuosien aikana minua on kannustettu ottamaan itse ohjat käsiin ja hyppäämään tarakalta askel/kankun siirto eteenpäin. Miksi pitäisi ja toisaalta miksi ei? Jos ottaisin tämän haasteen vastaan ja siirtyisin pois mukavuusalueeltani, pois laiskanlinnastani moottoripyörän "takapenkiltä", niin miten asiassa etenisin? Toistamiseen en kylmiltäni lähde kokeilemaan. Ajatuksella, josko tällä kertaa onnistuisi ensimmäistä paremmin? Kuka opettaisi ja missä? Lue lisää ›

FEMA:n delegaatit halusivat samaan kuvaan MKKV:n väen kanssa. Mukana myös SMOTO:n ja MP69:n edustajat.

Motoristit koulukiusaamista vastaan tekee työtä hyvän asian puolesta ympäri vuoden

Motoristit

MKKV:n (Motoristit koulukiusaamista vastaan) tapahtumatäyteinen kevät on ohi. Vaikka toiminnan pääpaino onkin kuusi viikkoa keväällä ja toiset kuusi viikkoa syksyllä, tehdään työtä ympäri vuoden. MKKV kävi esittelemässä toimintaansa Orivedellä SMOTO:n isännöimälle FEMA:n (Federation of European Motorcyclists' Associations) kansainväliselle delegaatiolle. Useimmtenin MKKV:n keulahahmona nähdään Ari "Santis" Santaharju, mutta Orivedellä tilaisuutta veti MKKV:n tiedottaja Marko Saarinen. Virallisen osuuden jälkeen kysyimme, kuinka Marko on itse tullut MKKV:n toimintaan mukaan ja mitä tuleva syksy tuo tullessaan. Syksyllä tehtävä Lapin kiertue herättää paljon myös mielenkiintoa. Lue lisää ›

Tuoreimmat uutiset Näytä lisää +