Miten yhdistys on aikanaan lähtenyt liikkeelle?

– Parasta aikaa yritetään laatia historiikkia, ihan vielä se ei ole valmis. Alkuperäinen kerho on lähtöisin Kokkolan seudulta. Välillä oli hiljainen pätkä, mutta 5-6 vuotta sitten hengitettiin toiminta uudestaan käyntiin. Tänä vuonna kerho täyttää 20 vuotta ja tällä hetkellä siinä on suunnilleen 70 jäsentä. Eteläisimmät tulevat Hangosta ja pohjoisimmat jäsenet ovat Leviltä.

Trikers Club of Finlandin varapuheenjohtaja Lars Lönnqvist.

Trikers Club of Finlandin varapuheenjohtaja Lars Lönnqvist.

Minkälaista toimintaa teillä on kerhon puitteissa?

– Meillä on kevättapaaminen toukokuun lopulla ja kesätapahtuma juhannusta seuraavana viikonloppuna. Kierretään eri puolilla Suomea. Eteläisimmät tapaamiset on olleet Hangossa ja pohjoisin Iissä. Sitten on syyspäivät, käydään vielä Venetsialaisten aikaan tapaamassa. Lisäksi porukalla on vapaamuotoisia kokoontumisia eri puolilla Suomea. Käydään siellä, missä motoristit käyvät.

Onko tämä yksi yhtenäinen kerho vai onko teillä chaptereita?

– Ainakaan vielä ei ole chaptereita. Totta kai on määrättyjä kaupunkeja, missä on enemmän jäseniä. Hollolan seutu on sellainen, missä on kohtuullisen monta jäsentä, Nurmijärvellä jonkun verran. Itse olen Lohjalta. Meillä on muutama pyörä siellä... ehkä hulluus tarttuu.

Lars Lönnqvistilla on useampikin Trike. Näyttelyssä hänen Rewaco RF 1 Turbo vm. 2009.

Lars Lönnqvistilla on useampikin Trike. Näyttelyssä hänen Rewaco RF 1 Turbo vm. 2009.

Mikä Trikeissä viehättää?

– Kun on kokeillut, niin aika moni on jäänyt koukkuun. Melkein kaikilla meillä on kaksipyöräistausta. Aika monella on vieläkin vaihtoehtona kaksipyöräisiä. Itselläni on kaksi pyörää kotona, mutta enemmän ja enemmän tulee hypättyä kolmelle pyörälle.

Kuinka paljon Trikejä tuunataan?

– Jokainen tekee mieleisensä oman makunsa mukaan. Ei taida olla yhtään pyörää, joka olisi ihan tehdaskuosissa. Jokainen tekee jotakin pientä tai toiset tekevät hieman isompaa, kuten tuolla laidalla. Se on kokonaan itse tehty. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.

Tämä Cavalcus vm. 2019 on täysin omavalmiste, takaosa Ford Focus vm. 2000 ja keula Suzuki Cavalcade vm. 1986, ilmajousitus. Omistaja: Janne Niemimaa.

Tämä Cavalcus vm. 2019 on täysin omavalmiste, takaosa Ford Focus vm. 2000 ja keula Suzuki Cavalcade vm. 1986, ilmajousitus. Omistaja: Janne Niemimaa.

Entä oma pyöräsi?

– Tämä on Rewacon RF1 turbo. Tämä on tehdastekoinen.  Rewaco on valmistanut Trikeja muistaakseni 32 vuotta, aluksi kuplamoottorisia, tämä on Fordin tekniikalla. Tänä päivänä ne tekevät Triket Mitsubishin koneella ja automaattilaatikolla.

Entä oma moottoripyörähistoriasi?

– Se on pitkä, alkoi joskus 12-13 vuotiaana. On ollut erilaisia mopoja, kevareita, isompia pyöriä, pitkällä keulalla olevia cruisereita. Kyykkypyöriä ei ole ollut. Mikä siihen on johtanut, en tiedä.

Miten itse päädyit Trikejen pariin?

– Oltiin liki 20 vuotta sitten reissussa, menossa Verlaan, kakspyöräisillä, ja nähtiin sattumoisin samalla korilla kuin tämä, samanmallinen Trike. Katsottiin, että mikä pirun vehje tuo on? Mentiin perässä parkkipaikalle juttelemaan. Sitä ajoi sellainen vanha pariskunta tai nuorempia, kuin mitä nyt olen. Kysyttiin, minkä takia tämmöinen, mikä tämä on? Kertoivat, että heillä oli Harrikkatausta, mutta isännälle oli tullut tasapaino-ongelmia. Kuitenkin piti päästä "nuuskimaan ilmaa", ihan kuten kaksipyöräisillä ja päätyivät tämmöiseen. Siitä se jäi itämään. Sitä haeskeltiin vähän aikaa ja yksi kaunis kevätpäivä näin ilmoituksen. Saksasta löytyi juuri semmoinen, mitä olin etsinyt. Seuraavana päivänä soitto sinne ja samana iltana hyppäsin jo koneeseen ja tulin ajamalla takaisin. Siitä se lähti. Kotona on toinen, saman merkkinen, mutta kuplakoneella. Tauti pahenee.

Boom trike 2.0  11xFighter low rider vm. 2008 Omistaja: Timo Sanden.

Boom trike 2.0 11xFighter low rider vm. 2008 Omistaja: Timo Sanden.

Onko vielä jotain, mitä haluaisit kertoa teidän kerhosta?

– Kerho on avoin, ei tarvitse omistaa Trikea, riittää että on samanhenkinen. Ei kun mukaan vaan. Saa tulla juttelemaan ihan milloin haluaa. Mitään tiukkaa ohje- tai käyttäytymissääntöä ei ole. Jokainen on oma itsensä ja kaikki ovat tervetulleita. Kerhomme jäseneksi pääsee laittamalla sähköpostia osoitteeseen tcofinfo@gmail.com tai täyttämällä kerhosivuillamme olevan jäsenhakulomakkeen.

Trikers Club of Finland ry:n sivut löytyvät täältä  ja kerhon sivut löytyvät myös Facebook:ista tästä  

Harley-Davidson FLTR Road Glide vm. 2007 Omistaja: Jukka Liimatta

Harley-Davidson FLTR Road Glide vm. 2007 Omistaja: Jukka Liimatta

Aiheesta aikaisemmin:

Japanilaisvalmistajan kallistelemalla ohjattavan triken patentti hämmentää

Harley-Davidsonilta kahdeksan uutuutta: cruisereita, tourereita ja CVO-malleja: 7 kaksipyöräistä ja yksi trike

AKO: kallistuvalle trikelle luvataan yli 300 km ajomatka latauksella

Blade Bike: voihan kolmipyöräisessä olla kolme pyörää peräkkäinkin!

Sano Tomahawk - kun haluat Indianistasi triken

Megakokoinen trike vai miksi ihmeeksi tätä sanoisit?

Kapteeni James T. Kirk mukaan mp-businekseen - luvassa tosifuturistinen trike

Honda Gold Wingistä mukava käänteinen trike muunnossarjalla

Northern Vikings: perinteitä noudattava Harrikka-kerho on Lapista lähtöisin

BMW-moottoripyöräkerhon vahvuus on alueellisessa toiminnassa: tapahtumia riittää aktiiviselle ajohaluiselle vaikka päivittäin

Meatmen MC Deboned on lihateollisuudessa työskentelevien oma moottoripyöräkerho

Airborne Rangers MCC:n prospektiaika suoritetaan Utissa

MP-kerhoesittely: Soul Sirens MC pitää yllä perinteistä bikerkulttuuria

Boom Boom Bikers Mcc toimii kolmella eri paikkakunnalla

Insiders MCC:n tavoite nostaa jäsenmäärä sataan ensi kesään mennessä

No Name MC: kansainvälisellä Harrikkakerholla on ikää jo 45 vuotta

Wasa Nice Riders - vaasalaisten naisten oma mp-kerho

Bitch MC:n presidentti Marjo Järvinen: Bitchiksi voi pyrkiä H-D:lla ajava nainen, joka on hyvä tyyppi

Heath Valley Cats MC:n presidentti Tipi Löfqvist: Oma kerho lisää yhteenkuuluvaisuuden tunnetta

Pogosta MC - se EU:n itäisin moottoripyöräkerho