Kaikkien motoristien yhteinen nettilehti

Uutiset

BMW:n uudelle R1250 GS:lle luvataan mukavasti lisää tehoa ja vääntöä.

Päivän video: uusi 2019 BMW R 1250 GS Shiftcam - 134 hevosvoimaa, tuplanokat imupuolella

Uutiset : BMW

BMW:n uudesta R 1250 GS Shiftcamista on jo vuotanut tietoja. 84-kuutiosenttimetriä aiempaa isompi bokserimoottori on saanut seurakseen baijerilaisvalmistajan Shiftcam-teknologiaksi nimeämän ratkaisun, jossa imuventtiileillä on ohjureina tuplanokat sisältävä nokka-akseli. Kun tehoa tarvitaan, siirretään nokka-akselia sivusuunnassa, ja otetaan käyttöön isomman venttiilinavauksen sallivat nokat.  Lue lisää ›

Honda CBR600RR, nykyinen poistuva malli.

Honda suunnittelee käyttävänsä hiilikuitua vahvistamaan moottoripyöriensä runkoja

Uutiset : Honda

Sekä auto- että moottoripyörävalmistajat tietävät, että hiilikuitu on loistava ainesosa, josta valmistaa vahvoja ja keveitä osia. Formula 1:ssä hiilikuidun käyttö on paremminkin sääntö kuin poikkeus, ja myös jotkut mp-valmistajat ovat tuoneet markkinoille pyöriä, joiden rungot tai keinuhaarukat on valmistettu hiilikuidusta. Hyviä esimerkkejä ovat BMW:n HP4 ja Ducati 1299 Superleggera. Lue lisää ›

Kuvituskuva.Ei liity tapahtuneeseen. Kuva Matias Mäki.

Tekniikan Maailma: Mopon taluttaja on jalankulkija - moottoripyörän taluttajalla pitää olla mp-kortti!

Uutiset

Tekniikan Maailma puuttuu artikkelissaan olennaiseen ongelmaan: jos talutat moottoripyörää, olet sen kuljettaja liikenneministeriön tulkinnan mukaan. Jos talutat moottoripyörääsi humalassa, syyllistyt rattijuoppouteen, jos lykit sitä kortitta, ajat kortitta. Onko tämä taas näitä "vain Suomessa" -juttuja. Vuonna 2020 voimaan tulevassa tieliikennelaissa ei ole muutosta tulkintaa. Lue lisää ›

Itsekseen ajava kehitystyössä käytettävä BMW ulkoilemassa radalla.

Päivän video: BMW esitteli itsekseen ajavan moottoripyörän - onneksi vain kehitystyökalu

Uutiset : BMW

Ei syytä huoleen: vielä ei ole motoristilta pilattu ajamisen nautintoa, vaan kyse on BMW:n moottoripyöräturvallisuuden tutkimuksesta ja kehitystyöstä. Kaksivuotisen työn tuloksena valmistaja esitteli itsekseen ajavan moottoripyörän proton, mutta tavoitteenakaan - ainakaan julkisesti - ei ole autonomisesti, itsekseen ajava moottoripyörä, vaan laitetta käytetään algoritmien kehittämiseen ja turvallisuusjärjestelmien kehittämiseen. Kieltämättä itsekseen ajava moottoripyörä on hieman erikoinen näky. Lue lisää ›

Aki Lumiaho (seisomassa). Tässä kuvassa hän oli esittelemässä SMOTOn toimintaa FEMA:n hallitukselle.

Älyliikenteessä ja sen kehityksessä huolestuttavia piirteitä - motoristin vapauden säilyttäminen yksi suurimpia haasteita

Uutiset

Viime viikolla järjestetyssä Väylät & Liikenne -tapahtumassa esitelmöi myös Suomen Motoristit ry:n asiantuntija Aki Lumiaho moottoripyörien ja älyliikenteen suhteesta. Aihe ei ole lainkaan ongelmaton motoristien ja moottoripyörien kannalta. Ohessa muutamia keskeisimpiä kohtia hänen puheenvuorostaan. Esitelmä osoittaa selkeästi SMOTOn ajaman kaksipyöräisten moottoroitujen ajoneuvojen (M2P) strategian tarpeen. Lue lisää ›

Tuoreimmat uutiset Näytä lisää +